Werkgever doet alsof ik al eerder uit dienst ben, is dit nadelig voor toeslag kinderopvang?

Werkgever doet alsof hij me per 1 november 2011 heeft ontslagen, hij heeft echter mijn loon sinds toen niet meer betaald. De rechter heeft inmiddels bepaald dat hij dit alsnog moet inhalen en het contract per 1 maart is ontbonden. Hij gooit nu alles op een hoop en doet alsof ik 1 maart van dit jaar 1 dag in dienst ben en alles in een keer krijg. Dus volgens zijn boekhouding ben ik per 1 november niet meer in dienst.

Ons kind zit op het kinderdagverblijf. Ik denk dat deze handelwijze van de werkgever fout uitpakt. Want ik heb recht na ontslag op nog twee maanden toeslag voor het kinderdagverblijf. Ik wordt dus benadeeld voor 4 maanden door de werkgever.

Zie ik dit correct? En wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De regelgeving is: 2011 een uur gewerkt, heel het jaar 2011 recht op kinderopvangtoeslag, 2012: 3 maanden na einde dienstverband recht op kinderopvangtoeslag

Met vriendelijke groet,
A van Lieshout
Minicreche Noena
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er zowel bij het UWV als bij de belastingdienst melding van maken want afgezien van je recht op kinderopvang is correcte registratie ook van belang voor de afdracht van inkomstenbelasting, recht op WW, etc. Bovendien is je werkgever in overtreding als hij onjuiste informatie verstrekt (ervan uitgaande dat dat het geval is). Je hebt een sterk bewijs (vonnis) in handen dat je desgevraagd kunt overleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het alles op een hoop (dag) te gooien ontduikt de werkgever m.i. zijn premieplicht m.b.t. de werknemersverzekeringen (Uwv).
Dit omdat er per gewerkte dag een maximum premieloon geldt en op deze wijze slechts een fractie van de verschuldigde premie wordt aangegeven en afgedragen. Dus je blijft in dienst tot circa 12 maart (zie hierna).

Let er op dat je over de 4 maanden ook recht op vakantiedagen hebt. Deze kunnen door toedoen van de wg niet worden genoten, dus worden op verzoek uitbetaald en verlengen het aantal werkdagen met globaal 4/12 van het aantal vakantiedagen per jaar, dus tot bijv. 12 maart.

Voorts letten op de berekening en uitbetaling van vakantietoeslag over de periode 1 november tot circa 12 maart.
Als je naar de rechter bent geweest en juridische bijstand hebt dan kun je voor de finesses bij je deskundige terecht, dus bij je werknemersorganisatie, vakbond
of rechtsbijstandverzekering.