Als je in de ziektewet zit en je krijgt wat anders over de ziekte waarvoor je ziek gemeld bent, moet je dan je baas hierover inlichten?

Als je in eerste instantie langdurig ziek gemeld bent vanwege een depressie en tijdens deze periode je hand breekt, moet je dan je baas hierover op de hoogte stellen of is het gewoon zo dat je toch al in de ziektewet zit en het niet uitmaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je verplicht bent dat aan te melden weet ik niet maar voor het contact tussen jou en je baas lijkt het me wel raadzaam het aan te melden. Bovendien zou het misschien zo kunnen zijn dat je doordat je hand is gebroken je misschien langer in de ziektewet moet blijven. Aangezien er een maximumtijd aan je ziektewetperiode zit lijkt het mij dus in dat geval zeker raadzaam je baas op de hoogte stellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kwam in de ziektewet wegens depressie en rugklachten en kreeg een griepje. Mijn baas was maar wat pissig dat ik voor die 2 dagen dat ik snotterend op bed lag niet had gemeld dat ik verkouden was. Dus ja ik zou het melden. Of het verplicht is weet ik eerlijk gezegt ook niet. Sterkte.

Het beste antwoord

Ik weet niet zeker of je het verplicht bent te melden aan je werkgever. Maar ik neem aan dat je af en toe moet langs komen bij een Arbodienst? Je moet het wel melden bij de betreffende arbodienst. Die zou ik zo spoedig mogelijk informeren door ze te bellen. De arbodienst weet dan wat er moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je baas hoef je hier niets over te melden ..maar wel het uwv waar je je ziekengeld van krijgt...
want ook al breek je je hand, het kan wel blijvend letsel geven, en daarmee zou je in de wao kunnen belanden..ik noem dit maar als voorbeeld..
iedere ziekte die tijdens je ziektewet erbij komt moet je altijd melden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig betaalt het UWV voor zover ik weet meestal geen ziekengeld meer omdat de werkgever het salaris het eerste jaar (ik dacht zelfs twee jaar) zelf moet doorbetalen. Na één jaar ziek zijn hoeft de werkgever meestal nog maar 70% van het salaris te betalen. Melden moet je het inderdaad wel, maar dan bij de arbodienst of bedrijfsarts waarmee je contact hebt i.v.m. je ziekte/depressie. (P.S. het minnetje is niet van mij)
Ik mag aannemen dat je baas regelmatig contact met je heeft, over hoe het met je gaat, en hoe de re-integratie verloopt.
Waarom zou je dan zoiets verzwijgen.

Je hoeft niet zelf te bellen, maar als er contact is zou ik het zeker vertellen. Heb je geen contact met collega's dan?