Hoe zit dat met stichtingen die vrijwilligersvergoedingen uitkeren aan vrijwilligers? Melden zij de hoogte van de vergoeding aan de belastingdienst?

Ik heb begrepen dat er door de belastingdienst een koppeling gemaakt wordt met de prive-gegevens van de vrijwilligers. Wat houdt dat in?

En stel dat een Wajongere een aanbod heeft gekregen om als vrijwilliger aan de slag te gaan bij een stichting? En de vergoeding is hoger dan het toegestane bedrag dat een Wajongere als vrijwilliger mag krijgen. Komt het UWV hier achter? Moet je dit melden? En welke gevolgen heeft het als iemand dit niet meldt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De vaste onbelaste maximale vergoeding voor vrijwilligerswerk is niet anders voor iemand met of zonder uitkering. Het bedrag dat geldt voor de belastingdienst (maximaal 1500 euro op jaarbasis en maximaal 150 euro per maand, waarbij de vergoeding niet in verhouding mag staan tot het werk dat verricht wordt, etc.) is dus hetzelfde als de maximale vergoeding voor vrijwilligerswerk bij het UWV. Als je dus als vrijwilliger aan de slag gaat, krijg je nooit meer dan dat bedrag, anders ben je geen vrijwilliger meer.

Voor de Wajong geldt dat je verplicht bent om wijzigingen in je situatie te melden. Dus als je vrijwilligerswerk gaat doen omdat het beter gaat met je, dan moet je dit melden. Vrijwilligerswerk moet je verder verplicht melden als je onder de nieuwe Wajong valt, dus als je je aanvraag hebt gedaan na 1 januari 2010. Onder de oude Wajong ben je niet verplicht dit te melden, maar het wordt wel aangeraden om dit te doen. Dat is vooral ook om misverstanden te voorkomen: stel dat jouw buurman, of iemand op je werk denkt dat jij ongeoorloofd (betaald) werkt naast je uitkering, en daarvan een melding maakt bij UWV. Dan krijg jij misschien een UWV-controleur op bezoek, terwijl dat niet gebeurt als ze naar aanleiding van zo'n melding je dossier pakken, zien dat inderdaad bekend is dat jij vrijwilligerswerk doet bij stichting X, en dat ze dus het dossier weer kunnen sluiten. Het is hoe dan ook dus wel handig om het toch te melden, UWV raadt dat ook aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de onbelaste vergoeding is € 1.500 per jaar dit wordt gezien als een soort onkosten vergoeding waarvoor de onkosten niet bewezen hoeven te worden.