Aanhef na antwoord op sollicitatie per e-mail?

Hallo allemaal,

ik heb per e-mail een antwoord op mijn sollicitatie ontvangen die ik ook per mail heb verstuurd. In mijn sollicitatie heb ik nog voor "Geachte mevrouw..." gekozen. Als je nu een mailtje met "Beste + voornaam" en "je" als antwoord krijgt, moet je je daar aanpassen en hetzelfde kiezen of de formele toon blijven gebruiken, vooral omdat ik die persoon nog niet heb ontmoet in een sollicitatiegesprek. Anderzijds is het een informeel bedrijf en die mevrouw is zeker niet veel ouder dan ik.

Zou een middenweg met "Beste mevrouw + achternaam" een oplossing kunnen zijn? Wat zouden jullie mij aanbevelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig inderdaad. Goeie vraag.

Antwoorden (5)

Ik zou zeker gaan voor beste+mevrouw+achternaam, dat is netjes maar niet te netjes. Omdat deze persoon jou met 'je' aanspreekt in de mail is 'geachte' te overdreven volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd het netste als je formele antwoorden terug stuurt. Je weet nooit wie diegene is en mensen stellen het meer op prijs als je gewoon netjes en formeel blijft. Pas als je diegene een keer hebt gezien en je weet dat de sfeer op zo'n manier is, dat je diegene met je kan aanspreken, dan moet je dat vooral doen. Maar voor nu zou ik nog even beginnen met Geachte mevrouw... .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zolang je het niet zeker weet een beetje voorzichtig blijven. Beste mevrouw Dinges lijkt me in dit geval een prima alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou kiezen voor: beste mevrouw +naam, maar haar wel met u aan blijven spreken/ schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de sollicitatieprocedure nog loopt zou ik "Geachte mevrouw," gebruiken. Beste mevrouw Dinges klinkt als of je haar al (goed) kent.

Vergeet niet dat als je een komma gebruikt achter de aanhef er ook één na de slotformule komt.

Geachte mevrouw,

Met vriendelijke groet(en),