Kan ik mijn vakbond in gebreke stellen?

Bij in dienst gaan van mijn huidige werkgever ben ik lid geworden van een vakbond. Dat is nu een jaar of vijf geleden.

Tot voor kort heb ik de vakbond niet nodig gehad maar door een aantal veranderingen in de rechtspositie en opgelegde extra eisen en examens heb ik een paar keer vragen bij de vakbond neer gelegd.
Het probleem is dat de vakbond niet reageert. Telefonisch wordt ik afgewimpelt en per mail niet gereageerd. Beloftes worden niet nagekomen. Ik ben er helemaal klaar mee want voor mij cruciale vragen over mijn loopbaan worden gewoon niet beantwoord en ik heb niet het gevoel dat mijn belangen beschermt worden.

Nu wil ik opzeggen maar ik zit met drie maanden opzegtermijn. Ik ga niet een percentage van mijn loon drie maanden afdragen aan een vakbond die nooit een poot voor mij heeft uitgestoken. Kan ik de vakbond in gebreke stellen en verwijten dat ik nooit enig antwoord heb gehad? Ik zit liever zonder bond dan met deze..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Iedere partij in een overeenkomst kan deze opzeggen als de andere partij een (gedeelte) van haar overeenkomst niet nakomt, tenzij het gedeelte dat ze niet nakomen een bijzondere aard of een geringe betekenis heeft. De tegenpartij moet wel in verzuim zijn. (6:256 van het burgerlijk wetboek)

Om de toestand van verzuim te bereiken moet je de tegenpartij in gebreke stellen. Daar zit geen hele ingewikkelde procedure aan vast: jij schrijft een brief waarin jij aangeeft welke afspraak zij niet nakomen. Let erop dat ze daarbij wel een redelijk termijn moeten krijgen om de afspraken alsnog na te komen. Als ze de afspraken dan nog niet binnen die termijn nakomen dan zijn ze in verzuim en dan ben je gemachtigd om de overeenkomst te ontbinden vanwege wanprestatie. Overigens kun je de ingebrekestelling en de brief waarin je het contract ontbindt in een keer doen. (Dus: nakomen binnen twee weken, anders ontbinden overeenkomst vanwege wanprestatie). Wat is een redelijk termijn? Voor een reactie op jouw vragen zou ik zeggen een termijn van twee weken, maar bij vier weken valt jou helemaal niets te verwijten.

Zorg dat je zeker weet dat de brief aankomt. Daarom zou ik hem aangetekend versturen. Per e-mail is riskant, zeker aangezien ze nooit reageren op jouw mails.

Dit betekent dat jij er goedgezegd pas over minimaal een halve maand vanaf kan. Maar misschien kan je er nu al vanaf. De wet stelt dat een partij ook in verzuim is "wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft" (artikel 83 lid a). Dus als zij in haar algemene voorwaarden heeft staan dat ze altijd binnen een maand reageren op juridische vragen, dan zijn ze nu al in verzuim en dan kan je per direct het contract opzeggen. Let wel, als ze 'streven' naar een reactie binnen een maand dan heeft de termijn een 'andere strekking' en zijn ze niet in verzuim.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Ik weet genoeg. En helaas nooit een antwoord gekregen. Niet positief of negatief...

Andere antwoorden (1)

Je wilt opzeggen en je zit aan een opzegtermijn vast. Dat heeft niets te maken met het feit dat je ontevreden bent, dus daar kun je niets aan veranderen.
Als ik jou was, zou ik je verhaal op papier zetten, en daarbij vermelden dat het feit dat de bond jou niet kan of wil helpen met jouw probleem, voor jou reden is je lidmaatschap op te zeggen.
Misschien krijg je dan nog een reactie op je probleem.
Het kan ook zijn dat je verkeerde verwachtingen van de vakbond hebt - geen enkele bond garandeert dat ze in alle gevallen iedereen kunnen kunnen helpen, dus dat is geen kwestie van 'in gebreke zijn'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik inhoudelijk niet met je eens. Een vakbond is er om de collectieve en de individuele belangen van werknemers te behartigen. Een onderdeel daarvan is het beantwoorden van juridische vragen. Als de vraagsteller dan afgewimpeld wordt en er wordt niet op zijn vraag of zijn mails geantwoord, dan voert zij mijns inziens niet haar deel van de afspraak uit. Overigens, als de vakbond de vraag van vraagsteller gemotiveerd heeft afgewezen (bijvoorbeeld buiten het bereik van het arbeidsrecht), dan is het een ander verhaal.