Die allebei met het beheer van geld/belastingbetaling te maken hebben.
De eerste 3 jaren krijg je startersaftrek waardoor je minder belasting betaalt, maar dat houdt op. Dus je moet je instellen op het elke maand opzij leggen van geld voor inkomstenbelastingbetaling maar ook voor verzekeringen, zoals arbeidsongeschiktheidsverzekering, en voor investeringen zoals bijv. apparatuur en auto.
In tegenstelling tot loon wordt op je omzet geen loon/inkomstenbelasting ingehouden. En je moet er ook nog btw over afdragen.
Op een gegeven moment kun je achteraf inkomstenbelasting te betalen krijgen met meteen een voorlopige aanslag voor het lopende jaar, kan heel lastig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

- onderschatten hoe moeilijk het is om klanten te vinden (dat kost je tijd)
- een te laag tarief rekenen (de tijden die je niet voor klanten werkt moeten uiteindelijk ook betaald worden)
- belastingen en premies 'vergeten'
- te veel geld uitgeven (aan auto, bedrijfspand, personeel, computers en telefoons)

Maak een busenissplan (hoeveel geld denk je per maand te ontvangen en uit te geven, hoeveel heb je voor jezelf nodig)
Lijkt het plan realistisch? Controleer als je begonnen bent of je nog aan je eigen verwachtingen voldoet, wat kun je doen als het tegenvalt? En als het veel beter gaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten de al gegeven antwoorden, moet je je ook klantgericht opstellen. Ik heb een keer meegemaakt dat een vriendin voor zichzelf begon, maar zichzelf ook belangrijker vond dan de klant.

Gedoemd te mislukken, het zat niet in haar persoonlijkheid om dienstbaar te zijn. Ik zag het mislukken van te voren aankomen en zo is het ook afgelopen. Zonde van alle energie.