Is er een beroep waarbij je geen artiest bent, maar toch vaak op tournee gaat?

Ik zou graag mee op tour willen, maar wat voor soort werk is daar allemaal in?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als roadie ga je mee op tournee met muzikanten die concerten geven. Een roadie is iemand die al het materiaal aansleept voor de artiest. De term komt van het Engelstalige ‘on the road’: een tournee met optredens of shows waarbij allerlei materiaal vervoerd, neergezet en weer weggehaald moet worden. Ook als geluidstechnicus of lichttechnicus kun je mee op tournee. Of als grimeur / visagist, decorbouwer. Of als chauffeur om alle spullen te vervoeren.

belichter, visagist/grimeur, roadie/sjouwer, geluidstechnicus etc.

Ik weet niet of je bedoeld dat je zelf dan degene bent waar het over gaat. Maar ook andere mensen gaan vaak mee. Denk daarbij aan geluidsmensen, mensen voor het licht, mensen die de make-up doen, mensen die de haren doen, mensen die de kleding verzorgen.

Ik ben zelf werkzaam als vrachtwagenchauffeur bij het bedrijf dat in Nederland veel toneelproducties vervoert. 's-Zomers doen we ook mee met grote rocktours door heel Europa. Toegevoegd na 6 minuten: Je kunt meedoen als je je rijbewijs CE haalt. Toegevoegd na 42 minuten: Op de foto mijn vrachtwagen bij de bouw van "the claw" van de U2 360 tour.

Wat te denken van het circus, daarzijn diverse werkzaamheden te verrichten, ook zonder enige kennis van zaken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100