Op het HBO bestaat de studie Fiscaal recht en fiscale economie. Op de universiteit zijn dit twee verschillende studies. Welke kiezen ?

Wat is beter ivm werk na studie.
De HBO opleiding lijkt breder omdat het zowel fiscaal recht als economie bevat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De 2 verschillende universitaire studies fiscaal recht, en fiscale economie zijn wat meer wetenschappelijk gericht. Met fiscaal recht ben je eigenlijk jurist, en met fiscale economie ben je econoom. In beide gevallen gespecialiseerd in fiscale zaken.

Het feit alleen al dat het op de universiteit aparte studies zijn, geeft al aan dat ze meer gespecialiseerd zijn. Je kunt er alle kanten mee op. Belastingdienst, gemeente en provincie, accountantskantoor, advocatenkantoor, verzekeringsmaatschappijen, banken, en je zou ook wetenschappelijk onderzoek kunnen doen.

De HBO-opleiding lijkt mij wat meer praktijkgericht, en leidt in ieder geval op tot belastingadviseur. Als je zelf wat googelt, dan kom je al snel tot de ontdekking dat je je voor wat betreft deze 3 studies geen zorgen hoeft te maken over carriere-kansen. Wil je toch een onderverdeling, dan is mijn zeer voorzichtige conclusie dat je carrierekansen met fiscaal recht en HBO FR & FE het grootst zijn.

Toch blijft dat lastig te bepalen, omdat er altijd een paar jaar tussen de aanvang van de studie, en het moment dat je gaat werken zit. Maak je geen zorgen, en ga doen wat je het leukste vindt, en ook haalbaar is. Kansen op een goede carriere hebben vaak meer te maken met je capaciteiten en motivatie dan de actuele situatie op de arbeidsmarkt. Het lijken mij alle 3 schitterende studies!
Veel succes!