Wat is dit voor apparaat?

De hefboom met de rode knop kan op en neer. Het mechanisme maakt dan een soort naaimachine-achtige beweging, waarbij een schaar steeds iets afknipt. Met het rode handvat linksonder kan het schuifje met de 6 gaatjes heen en weer. Onder de rollen rechts zitten kartels om iets af te scheuren. Het apparaat is 45 x 45 x20 cm. Ik vermoed dat het iets vastbindt of vastknoopt, misschien bossen bloemen of bossen groente?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo jc54,
Hartstikke leuk, dat je dit apparaat kende. Ik had al bij diverse musea geïnformeerd, maar niemand had een idee. Ik heb nog wel een vraag: weet jij een "museum", die dit ding misschien zou willen hebben. Zelf hoef ik hem niet en de kennissen waar ik hem vond, hadden hem al bij het oud ijzer liggen. En ik wilde "gewoon" weten wat het was. Ik vind het echt iets voor een bloemisterijmuseum. Weet jij of zoiets bestaat?
Met vriendelijke groet, Henkio

Antwoorden (1)

Dit is inderdaad een bloemenbinder. De bloemist legt de bloemen met de bovenkant (de eigenlijke bloem) op gelijke hoogte, zo veel als er in een bosje moeten (meestal een stuk of tien) en die legt hij/zij dan op de gewenste lengte in de binder. In de houder linksonder zit een rol plakband (als bij de zakkensluiter van de bakker) waarmee hij het bosje bij elkaar bindt. Met de grote hendel beweegt hij het mes omlaag en snijdt de stengels op gelijke lengte. De rollen rechts is een foliehouder. Je rolt de folie (of het papier) op de gewenste lengte af en scheurt het af langs de scherpe kartelrand. Bosje bloemen in de folie, of het papier, en klaar is kees.