Kun je met een lage opleiding ook een goede baan krijgen?

Ik moet binnenkort een richting kiezen, en ik ben niet heel etg slim. Kan ik als il een lage opleiding doe ook een goede baan krijgen en veel geld verdienen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Powergen
12 jaar geleden
Er bestaan geen 'goede' banen.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik heb toch liever een leuke baan
Drepolli
12 jaar geleden
Is een baan geen betaalde slavernij? Volgensmij is slavernij nooit goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli, wat heb je een negatief idee van werk! Slavernij is op straffe van dood of mishandeling bijna dood gewerkt worden. Niet te vergelijken met de 38 uur, 25-vakantiedagen, 5 dagen in de week die wij werken. Daarnaast, werken is betaald krijgen voor het doen van je hobby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een bullshitpraat, Drepoli. Je moet gewoon werken voor je brood, punt. En dat heeft geen ene moer met slavernij te maken. Maatschappijen waarin niemand een fluit hoeft uit te richten, KUNNEN niet bestaan.

Antwoorden (8)

Jazeker! Een goede baan is een baan waar je veel plezier in hebt en je gelukkig van wordt. Wat je aan geld verdient komt op de tweede plaats. Je hebt geen superhoog inkomen nodig om te zorgen dat je je eten, huis, alle andere nodige dingen, en wat leuke dingen te betalen.
En ja, ook iemand met een lage opleiding kan heel veel geld verdienen, maar zoals ik al scheef, dat is neit het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net wat eerder, komt eigenlijk ook op neer wat ik schreef. Zolang je maar leuk werk heb, dat is het allerbelangrijkste.
Als jij een baan hebt waar je het naar je zin hebt, leuke collega's hebt en er ook van rond kunt komen, heb je een goede baan. Dit kan met elke opleiding. Als je een hogere opleiding hebt gevolgd, betekent dit niet per definitie dat je 'beter' bent of dat je meer verdient. Als je goed ben in je werk, kan je altijd nog bijvoorbeeld promotie maken, dus dat komt helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat je loodgieter wordt, dan verdien je behoorlijk hoor .
Maar...het belangrijkte is dat je plezier in je werk hebt,
zodat je er graag heengaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je met een goede baan een baan met een goed salaris?

In dat geval is het moeilijker om een goede baan te vinden met een lagere opleiding. Stel er zijn 10 mensen, 2 hiervan doen universiteit, 4 hbo en 4 mbo. En er zijn 10 banen. 2 op universitair niveau, 4 op hbo niveau en 4 op mbo niveau. En alle banen hebben hetzelfde basissalaris.

Dus de 2 mensen op universitair niveau kunnen uit 10 kunnen kiezen. De hbo'ers uit 8 en de mbo's maar uit 4.

Dus, als jij een baas bent die iemand met universitair niveau nodig heeft besluit je om het salaris wat je biedt bijvoorbeeld te verdubbelen want anders kiest die persoon niet voor jou en heb je helemaal niemand die het werk kan doen.

Dan baas die hbo'ers nodig heeft ziet dit en denkt, oh jee, er zijn nog maar 4 hbo'ers over, en die heb ik alle vier nodig. Dus als ik zorg dat ik het salaris verhoog, krijg ik die vier wel binnen. En dus doet hij bijvoorbeeld 50% op het basissalaris. De 4 hbo'ers melden zich bij hem.

En dan blijven de 4 mbo'ers over. Das handig denkt de baas. Deze mensen kunnen geen betere baan krijgen, dus hoef ik het salaris niet te verhogen.

Natuurlijk is dit wel heel erg versimpeld, maar zo werkt vraag en aanbod in de banenmarkt. Je zult het moeten hebben van doorzettingsvermogen en ervaring. Maar, ook mensen die hbo of uni gedaan hebben, hebben (in elk geval gedeeltelijk) doorzettingsvermogen en bouwen ervaring op. Het is dus lastig om, op dezelfde leeftijd, op hetzelfde niveau uit te komen als iemand die wel een hogere opleiding gedaan heeft.

Maar het kan wel. En zoals andere mensen al hebben aangegeven. Geld verdienen is niet alles, een leuke baan waar je elke dag met plezier naar toe gaat is net zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerst zeggen dat je niet slim bent is niet goed.
Misschien heb je niet het leervermogen of de motivatie om te leren.
Wat ik je wil adviseren is een richting kiezen waar jij wat voor voelt.
Dan wordt het studieren ook gemakkelijker omdat je het allemaal interessant vindt.

Bijv hou je van computeren en van techniek volg ict.
Hou je van auto's dan autotechniek.
Etc.

En ja zeker met een lage opleiding kan je wel een goede baan vinden.
Maar het probleem is concurentie.
Concurrentie kan meerdere dingen betekenen.
-hoger/lager opgeleid
-jonger dus kost minder

Als er een functie beschikbaar is en 2 mensen solliciteren ervoor.
Zelfde leeftijd maar de 1 is hoger opgeleid dan de andere.
Kiezen ze meestal voor de hoger opgeleide.

Maar er zijn zeker genoeg goede banen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dan heb je ook nog het keuze.
Als je hoog bent opgeleid heb je meer keuze om te solliciteren voor banen.
Je kan ook voor banen solliciteren die onder je opleidingsniveau zitten.
Maar nooit erboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het startsalaris is meestal lager als je een minder 'hoge' opleiding hebt. Maar als je goed bent in je werk, en gemotiveerd bent om hogerop te komen, kun je ook zonder hoger onderwijs heel ver komen.

Er zijn zeker ook beroepen waarmee je veel kunt verdienen, ook als je geen hoger onderwijs (HBO of universiteit) hebt gedaan. Vaak zijn dat de fysiek zware, of de risicovolle beroepen. Ook beroepen waarbij je vaak lang van huis bent, verdienen vaak meer dan 9 tot 5 banen.

Maar uiteindelijk gaat het erom dat je plezier hebt in je werk, zoals anderen ook al noemen. Als je werk doet waar je veel mee verdient, maar je gaat elke dag ongelukkig naar je werk, dan houd je dat werk ook niet lang vol.

Kies dus vooral iets dat je leuk vindt. En het kan natuurlijk geen kwaad om voordat je een richting of opleiding kiest, te informeren naar de werkgelegenheid en het salaris binnen de branche waarin je terecht zou komen.

Kijk voor de gein eens in onderstaande bron, daar staan gemiddelde inkomens in per beroep. Geen idee of het ongeveer klopt, maar een beetje een indruk geeft het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, vooral als je het zoekt in een beroep waar niet zo heel veel mensen van zijn, en dat jij zodanig leuk vindt om te doen dat je er verder in kunt groeien. Je eindniveau op school zegt helemaal niets over het eindniveau op je werk.

Ik weet niet uit wat voor richtingen je moet kiezen en waar je aan zit te denken ./ waar je goed in bent, maar er zijn heel wat kappers, koks, bouwvakkers, slopers, baggeraars en zakenmensen - om maar een paar willekeurige zijstraten te noemen - die een leukere boterham verdienen dan menig rechtenstudent of egyptoloog, om maar een paar zijstraten te noemen. Ofwel : een hoe opleiding is OOK geen garantie op een goed(betaalde) baan.

Hoog op laag opgeleid, de meeste mensen verdienen uiteindelijk ongeveer modaal, los van hun opleiding of de richting waarin ze werken. En de verdeling laag-midden-hoogopgeleid is zeker NIET recht evenredig aan de verdeling laag-midden-hoog inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de politiek kun je veel geld verdienen zonder enige relevante opleiding. Zo heeft Minister Henk Kamp slechts een Havo diploma.