Wat zijn goede redenen voor sollicitatie bijbaan naast fulltime baan?

Hallo allemaal, ik sta op het punt om te solliciteren naar een bijbaan naast mijn fulltime kantoorbaan.
De vacature is voor weekendhulp (vrijdagavond en zaterdag) in een modezaak. Ik doe dit omdat ik extra geld nodig heb om schulden af te betalen. Uiteraard lijkt het me wel een leuke baan!!

Wat kan ik het beste zeggen bij de sollicitatie? Moet ik de waarheid zeggen en vertellen dat ik het (in 1e instantie) voor het extra geld doe. Of kan ik nog andere dingen zeggen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik wil er namelijk erg graag aangenomen worden.

Uiteraard snap ik dat eerlijkheid het langst duurt, maar ik wil niet dat ze denken dat ik het alleen voor het geld doe (al lijkt uit de schulden komen mij als werkgever wel een goede drijfveer...)

Alvast bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Dat je het een erg leuke baan vindt,om met mensen om te gaan en tevens, dat je het geld ook goed kunt gebruiken. Eerlijkheid wordt nog wel op prijs gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ precies.. eerlijk zijn ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... En hoe is dit antwoord anders dan wat welke willekeurige sollicitant geeft? Je diskwalificeert jezelf hier niet mee maar maakt jezelf wel inwisselbaar. Terwijl je juist boven de rest wil uitsteken tijdens je volledige sollicitatie gesprek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mormel, het gaat hier om een baantje in een modezaak.
Als iemand uitmuntende kwalificaties heeft, legt ie de lat wel hoger.
Na 14 dagen is het de leiding wel duidelijk wat voor vlees ze in de kuip hebben, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje, ja natuurlijk, maar dan moet je wel eerst aangenomen worden. En om aangenomen te worden zul je boven de rest van de sollicitanten uit moeten steken. Wat er in je antwoord staat is niet fout, sterker nog het is het tekstboek antwoord, wat dus iedereen geeft. en daarmee onderscheid je jezelf niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, sollicitatie is de deur uit, nu afwachten!!
Het ligt erg voor de hand dat je het voor het geld doet en daar is niets mis mee. 99% van het werkvolk doet dat vanwege de inkomsten. En je moet geen dingen verzinnen die je niet kunt beargumenteren als ze doorvragen. In de mode werken is gewoon een leuke baan, maar voor de meesten geen hobby. Dus de primaire reden is het salaris.

Succes met je banen en hoop voor je dat je snel van de schulden af bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou voor mezelf houden dat je schulden hebt. Mogelijk ziet het bedrijf dat als verhoogd risico van diefstal.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, sollicitatie is de deur uit, nu afwachten!!
paulus811
12 jaar geleden
Succes Miss86!
Ik zou er zeker bijzeggen dat je dit doet wegens schulden, want dit is zeker een vraag die iemand heeft. Waarom zou je naast je 40 uur werk nog een extra baan willen?!

Leg het wel anders uit. Namelijk, dat je wegens het geld op zoek bent naar een extra baan (en dat je verwacht minimaal 2 jaar(?) te blijven doen. En dat je vanuit die randvoorwaarden uitkwam op een baan in een kledingwinkel. Niet alleen omdat jij er zelf affiniteit mee hebt, maar vooral omdat je denkt dat zij er wat aan hebben jou daar te hebben staan. Oftewel, waarom moeten ze jou aannemen in plaats van iemand anders. En zeg dan niet zoiets als passie, uitdaging, of motivatie, want dat antwoord geeft iedereen.

Bedenk vanuit de baas daar wat hij/zij extra zou willen van een werknemer. Misschien is dat stabiliteit, als er veel verloop is onder werknemers kan het fijn zijn dat je zegt een externe reden te hebben waarom je minimaal 2 jaar wilt blijven werken. Het kan ook zijn dat je je huidige collega's allemaal uitnodigt om daar te gaan shoppen en daardoor mee omzet gaat draaien. Misschien heb je ervaring, dus hoef je niet ingewerkt te worden. Of je bent goed in het geven van advies, waardoor je meer kleding verkoopt aan mensen dan ze van plan waren te kopen. Oftewel, geef duidelijk aan wat je toekomstige baas er aan heeft om jou aan te nemen ipv iemand anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Waarom melden dat je schulden hebt? Dat gaat het bedrijf toch geen bal aan?
paulus811
12 jaar geleden
Ben het met de rest van het antwoord wel eens, dus wel een +.
Ivana
12 jaar geleden
Ik zie die min ook niet zitten. Er staat zeer veel waardevols in het antwoord. plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een reden kan zijn voor je toekomstige baas om je aan te nemen. Weekend en vrijdagavond banen zij n typisch dingen waar mensen maar heel kort blijven hangen. Als jij nu al kunt zeggen dat je de komende x jaar die extra baan nodig hebt is dat een hele goede reden om je wel aan te nemen.
paulus811
12 jaar geleden
Die garantie heeft ie ook dan niet. Als er een leukere baan voorbijkomt waarmee de schulden betaald kunnen worden, is ze alsnog weg. Maar ik geloof wel dat het goed is om door te laten schemeren dat je van plan bent er langere tijd te werken. Maar noem niet het woord 'schulden', dat klinkt teveel als 'probleemgeval' en zou de indruk kunnen wekken dat je er niet voor terugdeinst om het inkomen op illegale wijze aan te vullen (waarmee ik niet zeg dat miss86 dat zou doen). Ik heb zelf ooit iemand aangenomen met schulden en die was de halve dag bezig met regelen. Toen ik de schuldeisers op een gegeven moment zelf aan de lijn kreeg heb ik een eind aan dat dienstverband gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, sollicitatie is de deur uit, nu afwachten!!
Ik zou niet specifiek zeggen dat het in de eerste plaats om het geld is. De modezaak wil waarschijnlijk liever iemand die gemotiveerd is om een andere reden.
Je kunt zeggen dat je je huidige baan erg leuk vindt, maar helaas wat afwisseling en interactie met mensen mist. Daarbij spreekt het modevak je erg aan.

Qua financiën kun je zeggen dat je graag ook wat meer financiële vrijheid wilt en bereid bent daar wat vrije tijd voor op te offeren. Het is de waarheid, maar zonder de negatieve klank erin.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een werkgever is motivatie het belangrijkste.
Daarom zou ik de nadruk leggen op dat je het erg leuk werk lijkt.
Daarnaast zou ik toch gewoon zeggen dat je het ook doet om uit de schulden te komen, want dat komt later toch wel uit.
Er zal natuurlijk bij de werkgever wel een zekere twijfel zijn of je de energie op kunt brengen voor een bijbaan.
Maar als je prestaties later goed zijn zal het bekennen dat je een schuld hebt alleen maar in je voordeel werken.
Een goede werkgever zal dan geneigd zijn om je een extra klus te gunnen of je er mee te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, sollicitatie is de deur uit, nu afwachten!!