Als je wordt ontslagen terwijl je direkt leidinggevende hieraan een aanmerkelijk aandeel in heeft, kan je hem dan hiervoor aansprakelijk stellen ?

Stel je wordt ziek op je werk,en je leidinggevende doet weinig tot niets om jou te laten reintegreren,niet binnen zijn eigen afdeling of elders in het bedrijf,de bedrijfsarts kijkt de andere kant op en uiteindelijk wordt je met ruzie hierover ontslagen. Kun je je direkt leidinggevende dan aansprakelijk stellen hiervoor,immers door zijn toedoen ben je in deze situatie terechtgekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De werkgever heeft een inspanningsverplichting om jouw weer aan t werk te helpen. Dat wordt getoetst door het uwv. Als hij het niet goed heeft gedaan kan hij een boete krijgen of krijgt hij geen toestemming je te ontslaan.
Ben je inmiddels beter en wil je baas je ontslaan dan moet hij ook toestemming vragen bij uwv. Die bepalen of ontslag wordt toegestaan. Jij krijgt de kans om schriftelijk verweer in te dienen.
Eerlijk, ik denk dat je op het moment van ziekte al aan de bel had moeten trekken, dan stond je sterker. Maar, misschien sta je nu nog ziekgemeld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dwing men de leidinggevende om reintegratie-inspanningen te verrichten om een zieke werknemer weer aan het werk te gaan. Dan moet je naar het UWV voor een deskundigenoordeel ,maar dat is niet bindend en dus kan de werkgever dit gewoon naast zich neerleggen en moet jij als werknemer toch naar de rechter om hier iets mee gedaan te krijgen. Dat komt de werkgever natuurlijk weer goed uit want die gooit het op verstoorde arbeidsrelatie en loop je kans ontslagen te worden.
j5m
12 jaar geleden
Als je lid van de vakbond bent schakel die dan in .
Zij kunnen jou helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het oordeek vh uwv is wrl bindend. De wet Poortwachter is er niet voor niks. Als de baas slim zou zijn zou hij tijdig een deskundigenoordeel vragen want dan weet hij dat hij het juist en volgens de regels heeft gedaan. Maar, als je als baas al weet dat je je werknemer toch wilt ditchen, dan probeer je je eigen gamete speken en he werknemer dom te houden. De vakbond kan je helpen als je zelf niet veel kaas gegeten hebt van de regehs.
De tweede reactie snap ik dus niet. Why?
En de eerste, uwv is wel bepalend en zij bepalen ook of ontslag toegekend wordt.
Je moet de werkgever aansprakelijk stellen, niet de leidinggevende want die is voor jou een onderdeel van de werkgever.
Als de leidinggevende jou onjuist zou behandelen dan is dat dus voor verantwoordelijkheid van de werkgever.

Betrek je rechtsbijstandverzekering of je vakbond hierbij. Als jij eist dan moet jij namelijk aannemelijk maken of nog beter bewijzen of jouw visie verdedigbaar en in welke mate juist is.
Je kunt daarin beter door een ander laten onderhandelen of optreden dan dat je dat zelf doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja kijk als ik iemand aansprakelijk wil stellen ga ik niet zelf dit doen maar neem ik een advocaat of zo in de arm,ik heb geen kennis van arbeidsrecht nl.