wat doe je als je collega verwacht dat haar werk doorgaat als ze ziek is, maar jouw werk niet overneemt als je zelf een keer ziek bent?

ik ben zelf bijna nooit ziek, mijn collega regelmatig en dan moet ik maar weer een "beetje harder werken". Doe ik graag, maar vorige maand was ik ziek thuis met een ontsteking, en bij terugkomst was al mijn werk dus blijven liggen. opmerking van mijn collega "ik had het druk genoeg met mijn eigen werk" Is dit eerlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

nee dat is niet eerlijk...
ook niet erg collegiaal van haar, als ze volgende keer ziek is, praat met haar, leghaar uit dat je collega's bent en ook jij het druk hebt met je werk, los het samen op , dan komen jullie er wel uit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is maar een manier: Maak het bespreekbaar.
En dan niet tijdens de koffie, maar in een vooraf aangekondigd gesprek, met een derde persoon erbij.
Leg haar duidelijk en zonder boos te worden uit waar je ongenoegen ligt, en maak vooral ook duidelijk dat je het een oneerlijke situatie vind.

De derde persoon is er om ervoor te zorgen dat zaken later niet anders uitgelegd of uitgevoerd worden dan besproken is.

Door eea op die manier te bespreken, voelt jouw collega dat je het als een serieus probleem beschouwd dat opgelost moet worden. Zij kan zich er dan niet meer met een paar woorden uitkletsen.

En misschien heeft zij ook iets op het hart dat ze jou graag duidelijk wil maken. Op deze manier kom je er samen meestal uit en kun je weer samen door een deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ plusje voor jou
Nee, dit is zeker niet eerlijk.
Heb je een teamleider of zo? Een afdelingschef? Dan zou ik dit eens met hem/haar bespreken, het liefst in het bijzijn van je collega. Misschien heb jij wel "teveel" gedaan, was het niet echt nodig of werd niet van jou verwacht dat je het werk van je collega erbij zou nemen. Misschien is het juist wel de bedoeling dat je dat doet bij ziekte van de ander, en is dus je collega in gebreke gebleven. Zorg dat je daar duidelijkheid in krijgt en dat er dus ook duidelijke afspraken over komen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb jij meer capaciteiten dan die collega. Het zou kunnen dat die collega al op de toppen van de tenen moet lopen om het eigen werk af te krijgen. Jij bent kennelijk in staat om een tandje hoger te werken. Het hoeft geen kwaadwillendheid van die collega te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is zeker niet eerlijk

je kan twee dingen doen (of eigenlijk drie)
1. niets zeggen en het laten voor wat het is

2. zeggen dat je de verwachting niet redelijk vind dat jij het werk wel even overneemt terwijl diegene dat niet doet. geef aan dat je het erg jammer vindt en dat je dat eigenlijk wel verwacht had.

3 wachten tot die collega weer ziek is en dan de volgende keer misschien iets minder hard lopen voor die collega.
kijk maar of je na je eigen werk nog tijd hebt voor diens werk.

als diegene dan iets zegt zou ik zeker zeggen dat je je best gedaan hebt maar dat ze niet kan verwachten dat je werkt voor twee (neem aan dat je bij ziekte van collega's ook niet betaald krijgt voor twee...)

het is erg oneerlijk van een ander iets te verwachten wat je vervolgens zelf niet doet.

wat is het beleid/ de verwachting van het bedrijf hierin?