Hoe ga je om met tegenslag op het werk?

We hebben al enkele maanden gewerkt aan een project op het werk, maar nu is het eindresultaat uiteindelijk toch afgekeurd op financiele gronden. Nu ben ik wel erg teleurgesteld, omdat men dit van tevoren had kunnen weten, en ik het gevoel heb, voor niks te hebben gewerkt. Dus wat nu te doen? Ze flink de waarheid zeggen of iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Je zou tegen je supervisor, of iemand anders die de leiding geeft kunnen zeggen dat het je erg dwars zit dat u voor uw gevoel helemaal voor niks hebt gewerkt.

Doe het wel rustig zeg maar, ga bijv. ze niet de houd vol schelden, ofzo.

Uw hart luchten lucht altijd op ;)

Succes!

Toegevoegd na 41 seconden:
de huid vol schelden bedoel ik

Taalfoutje haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou wellicht zelf op zoek kunnen gaan naar andere manieren van financieren. Daarmee kun je het MT een aantal oplossingen voorleggen. Goed voor je carrière ook. Een uitdaging is altijd een kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste moet je baas blij zijn met iemand die zo betrokken is in zijn werk.
Ten tweede het is nooit voor niks. Het is vaak zo dat wat je in een bepaalde project bedenkt kan aangepast worden, ten minste voor een deel, in een andere project.
Blijf creatif dus laat een tegenslag je niet in een spiraal van negatief gedachten brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Projecten worden wel vaker gestopt op financiele gronden. Hooguit kun je als projectteam goedkopere alternatieven voorstellen, of bepaalde onderdelen weglaten, maar trek je dit vooral niet persoonlijk aan. Als je gewoon je salaris hebt gehad, heb je niet voor niets gewerkt en er sowieso een ervaring bij dat niet alles wat je doet ook succesvol wordt ingezet in de organisatie waar je voor werkt.

Het is overigens wel te prijzen dat je het erg jammer vindt dat het resultaat niet wordt ingevoerd, maar je moet het accepteren en verder geen stappen ondernemen zou mijn advies zijn.
paulus811
12 jaar geleden
Het is nooit voor niets, je hebt er van geleerd: ten eerste hoe het project opgezet en afgewerkt moet worden
dat je wel eens teleurstellingen kunt krijgen
En de ervaring telt altijd als je een andere baan gaat zoeken
anneliez
12 jaar geleden
Dat is wel balen natuurlijk. Wat voor jou misschien goed is om te weten, is of ze jouw inzet en voorbereidingen wel goed vonden. Je krijgt dan in ieder geval feedback op je geleverde werk en dan heb je daar voor een volgende keer wat aan. Het is sowieso niet voor niets want je hebt ervaring opgedaan hiermee en zelfs deze tegenslag kun je zien als een ervaring.
Had jij hierin iets anders kunnen doen?
Voordat je begon bijvoorbeeld navragen over of het financieel haalbaar was?
Het gaat mij niet om een verwijt hoor, begrijp me goed.
Mij gaat het om jouw ervaring met dit project en wat jij hier van kan leren. Dan wordt het opeens iets anders dan alleen maar een rotgevoel.
Had jij hier invloed op gehad (achteraf gezien)?
Wat ga je een volgende keer bij een soortgelijke situatie anders doen?
Wat heb je geleerd in de maanden dat je hieraan hebt gewerkt... etc.

Ze flink de waarheid zeggen, is niet een effectieve manier om een goede relatie te krijgen of te behouden. Wat je wel kan doen is hier nog eens over praten met je leidinggevende en onderzoeken wat dit toch heeft opgeleverd. Kan je werkgever een volgende keer iets anders doen? Dit heeft natuurlijk ook behoorlijk wat geld gekost om vervolgens niet verder te gaan met dit project. Dat zou een volgende keer toch beter anders kunnen.
Wordt niet belerend naar je werkgever of leidinggevende maar praat er over op een manier dat jullie beiden ontdekken hoe dit een volgende keer anders aan te pakken. Dan heeft het toch nog een positief resultaat (er is van geleerd en een volgende keer doe je het anders).
Wat heb je er wel goed aan gedaan? Dan kun je dat ook weer hergebruiken voor hier of ergens anders.