Betekent een IVA keuring ook meteen een herkeuring voor de WIA?

Ik heb nu een wia uitkering en ik zou gekeurd worden voor een IVA uitkering. Als ik de IVA uitkering niet toegewezen krijg betekent dit automatisch dat de 'kennis' van dat gesprek een herkeuring vormt van de WIA? M.a.w. dat er nogmaals goed gekeken word naar de belastbaarheid in de WIA. Of is het slechts om te kijken naar de IVA en komt er een apart gesprek omtrent de WIA?

12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het verschil tussen de IVA en de WGA is niet de verzekeringsarts maar de arbeidsdeskundige. Bij een nieuwe keuring kijkt de verzekeringsarts welke mogelijkheden er zijn. Vervolgens wordt technisch bekeken hoeveel % van je oude loon je nog kunt verdienen, is dat minder dan 20% dan kom je in de IVA (aanvullende eis is nauwelijks kans op herstel). Anders krijg je wel WGA maar dan voor 80-100% en hoef je niet te solliciteren. Bij meer dan 20% volgt een gesprek met de arbeidsdeskundige om te bespreken hoe nu verder. Als het goed is heb je dat ook gehad de vorige keer.

De keuring die nu uitgevoerd wordt, zal dus lijden tot een nieuwe situatie (of voortzetting van de oude situatie). Er hoeft dan geen herkeuring voor de WGA meer plaats te vinden. De verzekeringsarts beoordeelt je belastbaarheid en hier komt een (nieuw) percentage uit. Dat wordt dan weer voor een bepaalde periode vastgelegd. IVA is over het algemeen financieel gunstiger voor werknemers.

Wil je meer weten of aanvullend advies, mag je me altijd een pb sturen. Kijk ook eens op de site van het UWV daar staat een hoop info op.

Toegevoegd na 5 minuten:
WIA keuring kan tot 2 uitkeringen lijden 1. IVA uitkering, volledig en langdurig arbeidsongeschikt en 2. WGA uitkering, niet volledig arbeidsongeschikt (meer dan 20% geschikt). Dit even voor de duidelijkheid, dan weet je het verschil tussen WGA en WIA.