Kan een werkgever je verplichten een herkeuring aan te vragen bij het UWV?

k ben al 3 jaar in de ziektewet waarvan 2 bij werkgever en 1 bij UWV. Ik word nu vanuit 2 re-intergratiebureaus + oude werkgever gepusht om een IVA uitkeringsgesprek aan te vragen ipv WIA uitkering die ik al heb. Ik zie dit niet zitten en vind ook dat ik die stempel (nog) niet verdien. UWV heeft laatst brief gestuurd dat zij geen noodzaak zagen in herbeoordeling.

12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De werkgever kan geen herkeuring voor je aanvragen. Wel kan hij bezwaar aantekenen tegen de uitslag van je keuring. Maar daar is het nu te laat voor.

Als je in de IVA zou komen heeft dit voor je werkgever enkele voordelen. Zo hoeft hij, als hij eigen risicodrager is, geen premie voor deze werknemer te betalen.
Maar voor werknemer heeft IVA ook voordelen, zo ontvang je langer je maximale uitkering en hoef je niet meer opnieuw gekeurd te worden. Ook is er dan dus geen sprake van een WIA hiaat/gat.

Mijn ervaring (vanuit hr) is dat je niet zo makkelijk in de IVA komt en dus dat de IVA alleen is voor mensen die echt heel ernstig ziek zijn en daardoor nauwelijks meer kunnen functioneren. Je hebt dan meestal een ernstige ziekte die nooit meer beter wordt en die ervoor zorgt dat je beter niet/nooit meer kunt werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Maar als UWV zo'n brief naar u toe heeft gestuurd met dat u nog geen herbeoordelingsgesprek hoeft bent u in ieder geval niet verplicht. Uw werkgever kan dan wel een deskundigenoordeel aanvragen waarom hij zo'n herbeoordelingsgesprek toch wel nodig vindt.

Dit doet hij via de officiele uwv site.

Maar voor nadere informatie zou ik u toch adviseren contact op te nemen met uw eigen uwv kantoor met de vraag wat te doen. Vraag naar de procesbegeleider.