kan ik een klacht indienen tegen UWV?

Wat kan ik nu doen?De eerste persoon van de uwv zegt dat ik toestemming heb om bij mijn moeder te gaan bezoeken,(daarna heb ik een vlucht reserveren). Maar wat is mijn verrassing dat de volgende dag opbeelde de arbo arts van uwv om te zeggen dat hij is niet met mee eens.En hij heeft me een nieuwe afspraak gemaakt om te praten over mijn herstellen.Ik voel me erg materloos omdat mijn moeder erg ziek is,en ze woont in andere land.En ik voel me erg depressief voor de situatie.Ik voel me in de war.Als ik bij haar ga op bezoek dan ga ik mijn uitkering kwijtraken en de tickets van de vlucht ook,want de eerste persoon zei dat ik mag reizen.Bovendien heb ik een wsw indicatie en ik ben bang of de arbo arts gaat zeggen dat ik ben hersteld,dus geen inkomens meer,want ik ben nog in de wachtlijst van wsw en kan niet solliciteren naar een regulier baan.Mijn depressieve klachten zijn nog groot geworden dankbij aan iemand die zegt dat help om mensen te kunnen reïntegreren.Volgens mij hij denk dat ik een prachtige ervaringen onder de lekker zon wil hebben en ik ga door een lekker ding ingesmeerd worden.Dat vind ik te erg.Ze hebben geen gevoelens?a.U.B een tip van iemand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Beste Lavanda, iedereen zou begrijpen dat je je zieke moeder wilt bezoeken en een arts is gewoon bot als die dit afwijst. Misschien is het gewoon een optie om je moeder een brief naar jou te laten sturen die je op jouw beurt bij de bedrijfsarts kan tonen. Tevens zou de bedrijfsarts moeten begrijpen dat het niet om een griepje gaat maar om een depressie, met een depressie kan je heus de straat op en een reis naar je moeder maken, dit kan zelfs goed voor je zijn want misschien komt die depressie wel omdat je je moeder mist...al een lange tijd niet gezien hebt en gaat het nu helemaal niet zo goed omdat zij ziek is en jij nu heel angstig bent en je zorgen maakt. Als deze arts het er niet mee eens is kan je dit vragen om een andere arts die jou situatie misschien beter begrijpt.
Anders zit er niets anders op dan je beter te melden en vrije dagen op te nemen, een arts mag iemand een reis naar buitenland nu eenmaal weigeren als het de gezondheid van de zieke medewerker in de weg staat.
Heel veel beterschap met jou en je moeder....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je kan een klacht indienen bij het UWV per telefoon mail of brief. zie hiervoor de website van UWV.

In jou geval zou ik adviseren een afspraak te maken met de arbo arts en dan de situatie uit te leggen.

reizen naar het buitenland zijn wanneer je ziek bent niet zonder duidelijke toestemming van de arboarts toegestaan.

wanneer je de uwv telefoon belt en vraagt of je bij je moeder op bezoek mag zal dit geen probleem zijn, maar heb je er bij verteld dat het in het buitenland is en dat je langer dan een uurtje weg bent...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou u adviseren om schriftelijk een klacht in te dienen. Leg in deze brief uw casus uit en zeg wat uw eisen van het uwv zijn. Mijn advies is daarbij wel om niet iedereen over dezelfde kam te scheren want dan krijgt u minder gedaan van het uwv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je niet langer dan 4 weken weg bent, mag je gewoon op vakantie, dit hoef je niet aan te vragen, als je langer dan 4 weken weg wilt, moet je dit 2 weken voor de reis bij het UWV melden, als jij een afspraak hebt bij het UWV terwijl jij weg bent, kun je deze gewoon verzetten, omdat je bij jouw zieke moeder bent, in jouw geval, de vakantie is geboekt, zou ik contact opnemen met het UWV, daar nogmaals aangeven dat je pas geboekt hebt, nadat je toestemming hebt gekregen ( het helpt wel als je de naam hebt, van degene die jou de toestemming gaf) en als ze dan nog tegenstribbelen, kun je contact opnemen met een rechtswinkel, dit is gratis.
Als je op de wachtlijst staat voor de wsw, mag je gewoon solliciteren op een reguliere baan, krijg je deze, dan heb je mazzel en hoef je geen gebruik te maken van de wsw, laat je beter voorlichten over je uitkering en alles wat daarbij mag en niet mag, dat is echt heel belangrijk, sterkte in deze moeilijke tijd, je kunt ook hulp vragen aan stichting MEE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij mag gewoon 8 dagen weg, langer dan 4 weken moet je melden, dus bel de arbo arts, dat je die dagen niet in Nederland bent, dus dat je de afspraak wilt verzetten, ik heb zelf een wia uitkering en heb de afspraak die tegelijk met mijn vakantie viel, moeiteloos kunnen verzetten. Kijk even op internet wat jouw rechten zijn, dan google je op vakantie en wia, of op de uitkering die voor jou geldt. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Crea, ik ben zelf ook iemand met een WSW dienstverband maar ik mag natuurlijk altijd naar een reguliere baan solliciteren, dat mag iedereen, je raakt dan alleen je wsw indicatie kwijt, dit lijkt me voor vraagsteller niet echt handig, vanwege de bezuinigingen bij sociale werkvoorzieningen willen ze zo snel mogelijk mensen aan een reguliere baan helpen, dus als je eenmaal weg bent kom je niet meer terug, zou dom zijn als je dan zelf weggaat en zeker als je depressief bent en ziek bent....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er staat: kan niet solliciteren naar een reguliere baan, ik zeg niet dat ze dit moet doen, maar dat het wel mogelijk is, ik sta zelf ook op de wachtlijst voor de wsw, maar solliciteer ook gewoon op reguliere banen, echter (helaas) zonder resultaat.
Het is heel vervelend als mensen binnen een instantie elkaar tegenspreken. Het is toch mogelijk voor het UWV om digitaal gegevens op te vragen. Dit is blijkbaar niet gebeurd. Om sterk te staan in dit soort situaties is het belangrijk om de naam van de persoon te weten en om een schriftelijke bevestiging te vragen. Je kunt niet zomaar je uitkering kwijtraken, hoogstens kunnen ze de dagen korten dat je zonder toestemming weg gaat. Je kunt ook altijd solliciteren, dat kan nooit kwaad. De WSW wordt nu strenger beoordeeld, dus het is maar de vraag of je daar ook in blijft. Met je depressieve klachten kun je het best naar een psychiater gaan, maar waarschijnlijk doe je dat al.