Mag je werkgever een vakantie die eerder al is goedgekeurd ineens afkeuren?

wij moesten onze voorkeur voor de zomervakantie doorgeven en die was goedgekeurd. Nu is het ineens dat er meer mensen vrij willen in mijn 2de vakantieweek vanwege de kermis. Nu is het ineens niet meer zeker dat ik die weken vakantie heb. Dit zijn mijn 2 weken zomervakantie en ik ga dan ook op vakantie.

Toegevoegd na 18 minuten:
de voorkeuren zijn voor iedereen al goedgekeurd. Alleen willen er nu dus meer mensen een aantal dagen vrij in mijn tweede week vakantie. Dus zegt mijn leidinggevende dat de toegezegd vakantie nu niet meer zeker is omdat er meer mensen een paar dagen vrij willen...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja dat mag, maar alleen bij hoge uitzondering. Zie artikel 7:638 van het burgerlijk wetboek punt 5: 5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed. Hij moet dus met je overleggen, daarnaast gewichtige redenen hebben en je eventueel gemaakte kosten vergoeden. In het voorval dat je noemde is er echter geen sprake van gewichtige redenen. Hij heeft gewoon zelf niet goed geïnventariseerd en is daardoor in de knel gekomen, dat is pech voor hem. Er zit echter 1 addertje onder het gras, je moet namelijk je vakantieaanvraag schriftelijk doen en hij moet dit schriftelijk bevestigen voordat er echt sprake is van een vastgestelde vakantieperiode. Als je dus op papier hebt (of op mail) dat je vakantie vastgesteld is, dan geldt bovenstaande. Anders is het altijd een welles nietes spelletje of de vakantie daadwerkelijk al is vastgesteld.

volgens mij gaat het erom wie het eerst was. ds als die van jou zijn goedgekeurt moet je dat aankaarten. en ook aangeven dat je je vakantie al geboekt heb. of dat iedereen zijn vakantıe er al op aangepast heeft. wie het eerst inlevert wordt ook het eerst geplaatst

Dat is raar, dat hij dat doet. Eigenlijk zou je zo'n goedkeuring zwart op wit moeten vragen voor de zekerheid. Het lijkt mij ook dat je pas de vakanties goed of afkeurt zodra je alle aanvragen binnen hebt. Je kan niet de 1e goedkeuren, en dan 10 dezelfde data's van anderen binnenkrijgen en die voortrekken. Jij was als eerste en je had goedkeuring. Als je je vakantie al hebt geboekt is het pech voor je werkgever. Hij heeft toegezegd, nu is het zijn probleem.

Als je vakantieperiode is goed gekeurd dan mag de werkgever dit niet ineens veranderen,sterker nog,als je vakantie aanvraagt en je hoort een maand niets van je werkgever dan kun je ervan uitgaan dat het automatisch goed gekeurd is omdat de werkgever niet tijdig heeft gereageerd op jouw aanvraag. In de branche die ik ken is het zelfs maar twee weken dat de werkgever zijn beslissing moet nemen. Als je bewijs hebt hiervan,goed bewaren en zeggen dat hij/zij het al heeft goed gekeurd en hoe hij het met de rest van de werknemers uitzoekt is echter zijn probleem.

Een werkgever zou een vakantie terug kunnen draaien als de omstandigheden binnen het bedrijf dit eisen. Dus een calamiteit of vergelijkbare (onverwachte) gebeurtenis. Als jij de enige bent die een plotseling probleem kan oplossen kunnen ze je zelfs terugroepen (als je te vinden en bereikbaar bent....) Verder geldt toch: goedgekeurd is goedgekeurd. Echter: ik had ook een collega die altijd rond de herfstvakantie probeerde de zomervakantie van het jaar daarna te blokken en dat is ook niet helemaal eerlijk. Dan zou deze collega altijd eerste keus hebben en de rest (die niet zo vlot is) zich moeten schikken met de restjes. Bij ons is dat toen wel van te voren rechtgezet, dus die collega kreeg van te voren te horen dat dit niet de bedoeling was, dat er eerst overleg moest zijn in het team voor iemand iets boekte, en dus niet nadat er toestemming was gegeven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100