Moet je werken als je niet kan, bij 0 uren contract en als verlof is afgewezen?

Even kwa context:
- Ik heb een 0-uren contract en heb verlof aangevraagd voor over 8 weken (moet minstens 4 weken tevoren aangevraagd worden) omdat ik die dag niet kan werken. Deze is geweigerd, als ze mij alsnog inplannen moet ik dan werken of niet? Want ik kan die dag niet.

een jaar geleden
1.7K
Pieterke
een jaar geleden
Weet je leidinggevende wat de reden is dat je die dag niet kunt? Daar moet toch over te onderhandelen zijn? Heb je aangeboden om een andere dag te komen werken? Kun je ruilen met iemand?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Wat is de reden dat het verlof is geweigerd?
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Volgens mij moeten bij een 0 uren contract zowel werkgever en werknemer het eens zijn over het moment dat erop gewerkt zal worden. Jij bent niks verplicht duw jij mag gewoon weigeren
JJB
een jaar geleden
Nee het is nog niet bij ze bekend, bij ons gaat het via een app dus daar staat geen reden bij en ook geen reden van afwijzing. Ik ben nog niet ingeroosterd dus ruilen kan nog niet
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Wat bedoel je met "Nee het is nog niet bij ze bekend"?
Neem contact op met leidinggevende. En vraag om toelichting.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@VraagAntwoord66
Je hebt helemaal gelijk. Verlof weigeren bij een 0-urencontract kan dus de-facto niet
JJB
een jaar geleden
Met nog niet bekend bedoel ik de reden hoezo ik verlof wil, ze weten al wel dat ik het wil. Ik ga zeker even contact opnemen!

Antwoorden (2)

Jij hebt je verlog ruim op tijd aangevraagd. De werkgever mag dat alleen weigeren als hiervoor gegronde redenen zijn.
Verlog is verlof.
Toegevoegd op 26 februari 2023 17:48: tekst
een jaar geleden
Het antwoord op deze vraag hangt af van de arbeidsvoorwaarden die in je contract staan. Als je contract 0 uren aangeeft, dan ben je niet verplicht om te werken. Als je verlof is afgewezen, dan ben je ook niet verplicht om te werken. Je kunt contact opnemen met je werkgever om te vragen wat de afspraken zijn.
10 maanden geleden