Wat is een goede baan voor een HBO bedrijfskundige (HEAO), die inhoudelijk sterk is maar niet uitzonderlijk communicatief?

Zo een beetje elke advertentie voor vacatures op HBO niveau stelt "uitzonderlijke communicatievaardigheden" als functie-eis. Maar niet iedereen kan uitzonderlijk communiceren. Wat moet een communicatief mindere HBO-er dan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Moeilijk, heao bedrijfskunde is veelal een opleiding om manager te kunnen zijn. Daar hoort communicatie bij.

Als je erg goed analytisch bent en goed in cijfertjes interpreteren zou je kunnen gaan voor de functie van controller...intern accountant noemden ze dat vroeger.

Te beginnen uiteraard als assistent controller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch kun je ook geen goede (assistent)controller zijn zonder goede communicatieve vaardigheden. het is niet een vak waarin je alleen maar in de cijfers zit, je moet juist het verhaal achter de cijfers boven tafel krijgen. dit doe je vooral door het voeren van gesprekken, niet door in het systeem te kijken hoe het loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een ander soort communicatieve vaardigheid die je als controller moet hebben. Je moet goed technisch kunnen uitleggen. Je hoeft echter NIET goed te zijn in het stimuleren van anderen, enthousiast te maken voor je plannen ed. Het manager werk zeg maar.
Dat is een lastige. Eigenlijk is het het beste om jezelf te trainen. Dat kun je het beste in de praktijk doen, dus solliciteren op een functie waar je ruimschoots aan de eisen voldoet. Tijdens een sollicitatie vragen ze altijd naar je sterke en zwakke punten. Dan kun je aangeven dat je inhoudelijk zeer sterk bent, maar dat je je nog graag verder wil ontwikkelen op communicatief vlak.

Ze zullen dan als het goed is waarderen dat je kritisch naar jezelf kijkt en bij veel grotere of overheidswerkgevers is er wel een budget beschikbaar voor dit soort opleidingen.

Kortom: wees wat minder onzeker over je communicatieve vaardigheden. Solliciteer gewoon op een functie waar je aan bijna alle eisen voldoet en geef dit aan als een ontwikkelpunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan je het beste financial controller worden. Een business controller moet veel met de business overleggen. Een financial controller heeft ook wel overleggen maar meer gericht op cijfers en procedures dan helpt het enorm dat je inhoudelijk sterk bent. Het is meestal in de financiele kolom dus dat zijn meer gelijkgestemden. Dus alles waarbij je dus een financiele expert functie hebt zoals FC of audit, risk manager. Dan moet je wel communiceren maar niet uitzonderlijk veel of goed want dan ben je de expert en dan wordt er vanzelf naar je geluisterd.