Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik verwachten van een gesprek op mijn werk over mijn ziektemelding?

Ik heb me in 6 maand tijd, nu voor de 3e keer ziekgemeld. Eerste keer had ik me enkelbanden gescheurd en heb daardoor 1dag niet kunnen werken. 2e keer was ik grieperig en daardoor 1dag niet gewerkt. 3e keer kon ik me arm niet gebruiken, is net van het weekend gebeurd, weet nog niet wat ermee is, maar kon er niet mee werken, want kan er niks mee vasthouden en schrijven e.d. lukt ook niet. Elke keer was het wel zo dat ik diezelfde ochtend pas opbelde(wist het ook niet eerder). Ik werk er als oproepkracht en heb een onregelmatig rooster, na een dag werken, bijv. weer een week vrij. Doordat ik niet zo vaak werk(is ook maar een bijbaantje), valt het natuurlijk wel op als ik me ziekmeld. Als ik me ziekmeld, vertel ik er ook altijd de reden bij. Nu werd ik zojuist gebeld door me leidinggevende dat ze een gesprek met me wil, omdat ik me nu weer had ziekgemeld. Wat kan ik verwachten van het gesprek en wat kan ik beter wel en niet zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je hoeft je hier niet druk over te maken. Veel bedrijven hebben als onderdeel van hun verzuimbeleid de verplichting voor leidinggevenden opgenomen om met iemand een gesprek te hebben over het verzuim als deze zich meer dan 2 keer binnen 12 maanden heeft ziekgemeld. Dit is onafhankelijk van de reden.

Als je verder goed functioneert en het is zoals je aangeeft prima te verklaren heb je niets om je druk over te maken. De werkgever doet dit vooral om een dossier aan te leggen. Als je bijvoorbeeld elk jaar 3 of 4 keer griep hebt en je 5 keer ziekmeldt vanwege een sportblessure dan kunnen ze daar een keer werk van gaan maken.

Meer dan 2 keer per jaar griep wijst bijvoorbeeld vrijwel altijd op een dieperliggend probleem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden