Wat kan ik verwachten van een gesprek op mijn werk over mijn ziektemelding?

Ik heb me in 6 maand tijd, nu voor de 3e keer ziekgemeld. Eerste keer had ik me enkelbanden gescheurd en heb daardoor 1dag niet kunnen werken. 2e keer was ik grieperig en daardoor 1dag niet gewerkt. 3e keer kon ik me arm niet gebruiken, is net van het weekend gebeurd, weet nog niet wat ermee is, maar kon er niet mee werken, want kan er niks mee vasthouden en schrijven e.d. lukt ook niet. Elke keer was het wel zo dat ik diezelfde ochtend pas opbelde(wist het ook niet eerder). Ik werk er als oproepkracht en heb een onregelmatig rooster, na een dag werken, bijv. weer een week vrij. Doordat ik niet zo vaak werk(is ook maar een bijbaantje), valt het natuurlijk wel op als ik me ziekmeld. Als ik me ziekmeld, vertel ik er ook altijd de reden bij. Nu werd ik zojuist gebeld door me leidinggevende dat ze een gesprek met me wil, omdat ik me nu weer had ziekgemeld. Wat kan ik verwachten van het gesprek en wat kan ik beter wel en niet zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Je hoeft je hier niet druk over te maken. Veel bedrijven hebben als onderdeel van hun verzuimbeleid de verplichting voor leidinggevenden opgenomen om met iemand een gesprek te hebben over het verzuim als deze zich meer dan 2 keer binnen 12 maanden heeft ziekgemeld. Dit is onafhankelijk van de reden.

Als je verder goed functioneert en het is zoals je aangeeft prima te verklaren heb je niets om je druk over te maken. De werkgever doet dit vooral om een dossier aan te leggen. Als je bijvoorbeeld elk jaar 3 of 4 keer griep hebt en je 5 keer ziekmeldt vanwege een sportblessure dan kunnen ze daar een keer werk van gaan maken.

Meer dan 2 keer per jaar griep wijst bijvoorbeeld vrijwel altijd op een dieperliggend probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik me ook 3x had ziekgemeld moest ik op gesprek. Bij dat gesprek hebben we erover gepraat en ik heb beloofd beter mn best te doen. Daarna ben ik nooit meer ziekgemeld. Toch is mijn contract niet verlengd met de reden dat ik te vaak ziek was..:\
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Ytje, dat is vervelend. Ik vind het eigenlijk niet fair dat ze dat als reden hebben genoemd, maarja, daar heb je natuurlijk niets aan. Helaas wordt bij tijdelijke contracten vaak gezocht naar een reden om deze niet om te zetten naar een vast contract. De ware reden is vaak dat ze - in mindere tijden - snel van hun personeel af willen kunnen en daarom zo veel mogelijk werken met tijdelijke contracten, maar weinig werkgevers zijn zo eerlijk om dat toe te geven.
Ze zal wel gaan zeggen dat je het wel laat doorgeeft en dat ze daarom niet tijdig een vervanger kan zoeken, maar dat is inherent aan plotsklaps ziek zijn.

Laat wel merken dat je gezond leeft en dat je het werk met veel plezier doet.

Je kunt ook nog benadrukken dat je maar 3x afwezig was in de laatste 6 maanden en nooit langer dan een dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je erop voorbereiden dat je werkgever zal vinden dat hij weinig aan je heeft. Dat is van zijn kant ook te begrijpen. Een oproepkracht wordt over het algemeen ingezet zodra dat hard nodig is. Als je als werkgever dan meerdere keren op het allerlaatste moment te horen krijgt dat je niet komt, dan levert hem dat problemen op.

Je hebt ongetwijfeld legitieme redenen gehad om je ziek te melden, maar als oproepkracht sta je niet sterk.
12 jaar geleden
Werkgever

houdt regelmatig contact met werknemer;
regelt overname van werkzaamheden verzuimende werknemer;
past indien nodig werkomstandigheden en tijden aan, om (gedeeltelijke of aangepaste) werkhervatting mogelijk te maken;
biedt indien mogelijk vervangende werkzaamheden (transitiewerk) aan;
betaalt mee aan kosten van interventies bij reïntegratiebedrijf.

U moet zich ten allen tijde redelijk opstellen ten aanzien van het aanpassen van uw werkzaamheden in verhouding tot uw ziekte(indien mogelijk).Gewoon dus het redelijkheids beginsel hanteren (maar alleen u kent uw ziekte).Wees gewoon niet bang u hebt toch niets te verbergen en bent bij een arbo arts geweest of deze is bij u geweest,dan is het meestal niet meer dan een informatief gesprek.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind dat eigenlijk een goed antwoord, begrijp zeker de minnetjes niet. plus van mij in ieder geval