Kan ik gaan werken na de middelbare school, als je in november 18 word?

Ik ben nu 17 jaar oud en in november word ik achttien. Ik wil alleen eerst liever gaan werken en dan een opleiding beginnen waar je 18+ voor moet zijn. Deze opleiding begint in februari 2014. Is dat mogelijk of moet je direct weer naar school? Ik dacht namelijk dat je even een tussenstop mocht maken voordat je weer naar school gaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt (ben je al geslaagd of niet).

Je mag fulltime gaan werken zonder naar school te gaan VOOR je 18 bent als je OF een MBO 2 of hoger diploma hebt, OF een havo diploma, OF een VWO diploma. Als je alleen een vmbo diploma hebt mag het niet voor je 18 bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iets dat vaak wordt vergeten: het getuigschrift of AKA diploma van de praktijkschool, ook dit geeft je vrijstelling van de leerplicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is geen startkwalificatie maar daarmee ontvang je vrijstelling van de kwalificatieplicht. Ik geloof alleen niet dat de vraagsteller in die situatie zit en ik vind het niet nodig om het moeilijker te maken dan nodig is omdat je wel meer uitzonderingen hebt: De kwalificatieplicht geldt niet in de volgende gevallen: Een jongere heeft een schooldiploma of getuigschrift van de praktijkschool. Deze jongeren kunnen een programma volgen dat past bij hun niveau.
Een jongere zit op een speciale school omdat hij zeer moeilijk leert of een verstandelijke en/of een lichamelijke beperking heeft.
De leerplichtambtenaar heeft in individuele gevallen vrijstelling gegeven aan jongeren die om lichamelijke of psychische redenen geen startkwalificatie kunnen halen.
Het korte antwoord is ja. Dat is een mogelijkheid dit kan op basis van de leerplicht en de wet kinderarbeid. Beide wetten kennen dezelfde leeftijdsgrenzen. Werken naast school of scholing is vanaf 15 of 16 jaar mogelijk. Er zijn ook opleidingen waar je grootste deel van het week aan het werk ben en nog een klein deel in de schoolbanken zit.

Het is mogelijk om 100% van de tijd te werken, maar het is steeds normaler dat je naast je werk blijft door leren en studeren.

Ik kan mij voorstellen dat als je 100% van de tijd aan het leren ben je graag een paar maanden er tussen uit wil om te werken of zo en wettelijk mag het ook. Boven de 18 heb je geen leerplicht meer.

Maar je kansen op de arbeidsmarkt zijn veel groter als je opleiding af maakt.
Dus ik geef je het advies om je middelbare school af te maken. Voor dat een vervolg opleiding gaat beginnen.

Een van de voordelen van blijven leren is dat dan beter je rechten en plichten kent.
Als weet dat je in februari 2014 een andere opleiding gaat volgen kun je ook je vakkenpakket aanpassen, zodat je die 18+ opleiding versnelt kunt afronden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet geheel correct, de leerplicht loopt door tot je 18de als je geen diploma hebt behaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook niet correct, een vmbo of mbo1 diploma is niet voldoende.
Je moet wel een diploma hebben gehaald (mavo, havo of iets dergelijks) anders ben je leerplichtig tot 18 jaar..

werken is geen probleem vanaf je 17de, maar dat zitten wel wat voorwaarden aan, zie bron.

Toegevoegd na 31 minuten:
Mavo is niet voldoende, MBO 2, Havo of VWO wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal fout, alleen mavo is niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuses inderdaad Mavo hoort er niet bij dat moet MBO 2 zijn zoals jij ook al zei