Dat is nog een hele weg. Er zijn verschillende manieren, bijvoorbeeld:
Volg na VMO-T eerst Havo 4-5 en daarna VWO 5-6. Daarna mag je rechten studeren (minimaal 4 jaar). Dan ben je meester in de rechten. Daarna aan het werk en na enige tijd advocaat worden.
Wie in Nederland advocaat wil worden, moet een verzoek tot beëdiging doen aan de rechtbank in het arrondissement waar hij zich wil vestigen. Om beëdigd te worden gelden specifieke wettelijke eisen, waaronder de eis dat een universitaire juridische opleiding rechtsgeleerdheid met civiel effect (Nederlands recht) met succes is gevolgd. Gedurende de eerste drie jaren mag de advocaat niet zelfstandig zijn beroep uitoefenen. Hij is dan als advocaat-stagiair werkzaam onder begeleiding van een ervaren advocaat als patroon. Als de advocaat-stagiair de verplichte beroepsopleiding heeft voltooid en daarnaast een aantal door de regionale balie voorgeschreven cursussen heeft gevolgd, krijgt hij na afloop van de genoemde drie jaren een zogenaamde stageverklaring. Daarna mag hij de advocatuur zelfstandig beoefenen.
Dus dat lijkt minimaal 2+2+4+3 = 11 jaar voor jou....!

Natuurlijk heb je ook aan het ROC opleidingen op MBO niveau in de richting van rechten. Na ROC kun je door naar HBO en vandaar naar de universiteit. Dat zal ongeveer net zo lang duren, alleen heb je al eerder een vak geleerd waarmee je ook aan het werk zou kunnen.

Toegevoegd na 49 seconden:
Bron vergeten:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan Juridisch medewerker mbo4 doen in 2 jaar, BBL traject (dus al werkervaring)
Daarna HBO(bachelor) Rechten (toelaatbaar met mbo4) Voltijd vanuit gegaan, 4 jaar.
Daarna 1 jaar premaster rechtsgeleerdheid
Daarna 2 jaar master rechtsgeleerdheid Hierna ben je afgestudeerd, heb je civiel recht en ben je een Advocaat. Als je HBO Rechten hebt gedaan, draag je de naam Bachelor of Laws. Na de master rechtsgeleerdheid draag je de naam LLM (master of laws) Totaal kom ik dan uit op: 9 jaar. Scheelt toch weer een jaartje haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Ytje, na behalen van de titel komt er nog 3 jaar stage bij voordat je als advocaat kan worden beëdigd, je rekent dat niet mee. Dus een route met volledig HBO is volgens mij een omweg. Het BBL-traject (met werkervaring) is niet voor iedereen mogelijk. Voorlopig ben ik eens met xJensz, die komt op 10 jaar. Overigens moet je niet te veel tegen de 10 jaar opkijken. Er zijn genoeg mensen die na Mavo/VMBO-T aansluitend steeds hogere opleidingen doen. Soms ook terwijl ze al werken (open universiteit).
En als je het reguliere traject volgt gaat het eigenlijk om 7 jaar studie, daarna ben je al aan het werk, maar nog niet als beedigd advocaat. Er zijn veel beroepen die je normaal gesproken niet direct na je studie kan doen, als je gaat werken is er ook nog zoiets als carriere maken. Als je direct vanaf school al directeur van een groot bedrijf zou worden, moet je daarna wel 40 jaar hetzelfde werk doen. Een beetje groeipad is ook leuk om door te maken.

Andere antwoorden (3)

Eerst MBO, dan HBO propedeuse halen, dan 4 jaar WO Rechtsgeleerdheid (3 jaar bachelor + 1 jaar master) en 3 jaar stage lopen. Dat gaat dus lang duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed bezig Roland +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van vmbo helemaal naar wo heeft sowieso al een klein percentage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede houding. Ga er voor.
Als je heel goed je best doet en de kortste weg neemt (zonder iets af te snijden) vanaf je geboorte minimaal 25 jaar. Als je een omweg neemt, zoals jij nu doet, reken dan in totaal op 30 jaar.
12 jaar geleden
Er zijn al diverse antwoorden gegeven, maar wat die opleiding betreft dat kan toch wel wat sneller als je echt een goede leerling bent en vooral rechts- en wetskennis je goed ligt dan kun je ook via de Open Universiteit studeren en daar gelden geen toelatingseisen voor.

Verder is het wel mogelijk via de vmbo verder te gaan studeren. Want oud-minister Klink heeft het via de mavo door verdere studie gebracht tot uiteindelijk zelfs een Doctors titel, een hoge post op het wetenschappelijk bureau van het CDA en minister van volksgezondheid.
Dus succes gewenst