Hoe oud moet je zijn om als vrijwilleger te werken bij een dierenasiel ?

Ik ben 14, en ik zal het wel heel graag willen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (5)

Volgens mij zijn ze al heel blij als je dat wilt doen. Misschien mag je niet alle handelingen doen, maar ze kunnen je er echt wel aan het werk zetten. Ga er gewoon enthousiast naar toe en kijk wat er gebeurt.

Van dieren houden is hier belangrijker dan je leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of er een algemene leeftijd is voor het doen van vrijwilligerswerk.

Even googlen geeft mij aan dat de minimumleeftijd bij dierenasiel Amsterdam 18 jaar is. Ik weet verder ook niet of dit per gemeente verschilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zal per asiel verschillen tussen de 16 en de 18, in z'n algemeenheid.
de reden daarvoor is, dat ze soms erg akelige en nare gevallen binnenkrijgen.
maar wat let je om even te bellen, wie weet doen ze het bij het asiel bij jou in de buurt anders.
12 jaar geleden
Vrijwilligerswerk verschilt in principe niet van betaald werk. De ARBO-wetgeving is ook van toepassing op vrijwilligerswerk. Vanaf 13 jaar zijn er mogelijkheden voor betaald én onbetaald werk. Lees onder:
Welk werk mogen jongeren onder de 16 jaar doen:
http://www.coherente.nl/upload/images/Map.pdf
fisbel
12 jaar geleden
Vrijwilligerswerk in een dierenasiel wordt niet gezien als een arbeid die valt onder de arbowetgeving, de werkzaamheden zijn geheel vrijwillig en arbeidstijden worden ingedeeld door de vrijwilliger zelf.

Hierdoor is een leeftijdsgrens wettelijk gezien niet van belang en hanteren de asiels hun eigen regels die ze opstellen aan de hand van hun ervaringen.

Er zijn asiels die kinderen van 12jaar al laten meedraaien maar weer anderen hebben een ondergrens van 16jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Of het nu werken in een dierenasiel is of werken thuis op de boerderij, kinderen hebben recht op veilige en gezonde werkomstandigheden. Weliswaar is de Arbowet sinds 1 januari 2007 niet meer volledig van toepassing op hand- en spandiensten / werk dat vrijwillig wordt gedaan, dat wil nog niet zeggen dat er helemaal geen voorschriften zouden zijn. Om te stellen dat de regels uitsluitend op grond van ervaring worden opgesteld is wat kort door de bocht. Als het werk risico’s met zich meebrengt, zijn er zeker voorschriften.Te denken valt bijvoorbeeld aan het werken met chemische stoffen. In deze risicovolle situaties is een zogenaamde Risico- Inventarisatie- en Evaluatie (RI&E) verplicht. In andere situaties is geen RI&E nodig, maar zijn een aantal ARBO-voorschriften van kracht zoals: werken met een ladder, fysieke belasting, apparaten met risico op gehoorbeschadiging, werken in koude (vriescel) of hete omgeving. Steekwagen(tje) oordoppen / beschermer moeten dan aanwezig zijn. Begeleiding van een volwassene is noodzakelijk. Leeftijd werkzaamheden: op 12-jarige leeftijd mogen formeel uitsluitend HALT-werkzaamheden worden uitgevoerd. Vanaf 13 jaar zijn er meer mogelijkheden.
Grenzen zijn natuurlijk altijd moeilijk te trekken: een 11 / 12-jarige die op grond van wetgeving thuis weigert de kamer op te ruimen of mee te helpen bij de afwas - wasmiddel / chemische stof (......)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar jij op doelt is in andere wetgeving opgenomen zoals de wet op kinderbescherming, wet op de geneesmiddelen etc. etc.. Uiteraard dient elke instantie er voor te zorgen dat kinderen niet in gevaar worden gebracht door ze handelingen te laten verrichten die gevaarlijk voor hen kunnen zijn, dat is de eerste regel van de wet op de kinderbescherming. Daarbij zijn er richtlijnen voor dierenasiels omtrent de werkzaamheden die verricht moeten worden (binnenkort word daar zelfs wetgeving voor uitgevaardigd), zo mogen de ruimtes van de garanten ruimtes enkel schoongemaakt en ontsmet worden door volwassenen, dit ter voorkoming van een uitbraak van besmettelijke ziektes. Al met al blijft staan dat werkzaamheden zoals ze door een minderjarige uitgevoerd worden in een dierenasiel buiten de ARBO wetgeving vallen, het is waarom bureau HALT de kinderen daar graag naar toestuurt, scheelt hen een boel papier werk, zij moeten namelijk verantwoorden waarom een kind op een bepaalde plek werkt en als de ARBOwet van toepassing is toch nog officieel een ontheffing aan te vragen.