Mag een jongere van 17 overwerken?

Ik ben een vakkenvuller van 17. Mijn leidinggevenden laten mij wel eens overwerken. Vaak moet ik de volgende dag naar school toe. Ik ben de volgende dag niks meer waard op school en ik kan moeilijk mijn bed uitkomen. Mogen de leidinggevenden mij laten overwerken? Zo nee, wat kan ik eraan doen om mijn leidinggevenden duidelijk te krijgen dat het ik niet mag overwerken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Jongeren van 16 en 17 jaar:
Mogen maximaal 40 uur per week werken.
De uren dat je op school bent, tellen ook als werkuren.
Mogen maximaal 9 uur per dag werken.
Hebben recht op 12 uren rust. Sowieso vanaf 23.00 uur.
Dit zijn in het kort jouw rechten als 17 jarige.
In de praktijk loopt het helaas anders:
De supermarkt is bijvoorbeeld geopend tot 22.00 uur.
Alle vracht moet ingeruimd, uitgescand, gespiegeld etc. worden.
Dit voorbeeld is dus waar mijn dochter van ook 17 jaar mee te maken heeft.
De eigenaar/bedrijfsleider van de supermarkt wil natuurlijk dat zijn zaak tip top in orde is.
Kortom, Ja, ze mogen jou laten werken tot uiterlijk 23.00 uur. Hierbij de 9 uur niet overschrijden.
Tip: Geef duidelijk aan op welke dagen je wel en niet kunt werken.
Werk alleen op dagen dat je kort school hebt en in het weekend.
Duidelijk zijn naar jouw leider, desnoods met hulp van ouder.
Anders een andere supermarkt zoeken. Ze staan te springen om vakkenvullers.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, je mag niet overwerken en er nog een aantal beperkingen, zoals dat je ook niet meer dan 40 uur/week aan school+werk samen mag besteden, en minstens 12 uur/dag rust moet hebben.