hoe moet ik een bedrijf aanklagen?

ik heb onlangs bij de jumbo gesolliciteerd en ik kreeg niet eens de kans om op een sollicitatiegesprek te komen.
ik ben zelf marokkaans, en dat is ook te zien aan mijn naam (nasreddine)
ik heb nogmaals gesolliciteerd onder een andere naam (maarten de vries) maar ik heb al het andere hetzelfde gelaten, en ik mag nu in eens wel op sollicitatiegesprek komen!
ik ben hier natuurlijk enorm boos om, want dit is gewoon discriminatie.
ik wil de jumbo aanklagen, maar ik heb geen idee hoe ik hieraan moet beginnen.
graag een reactie hoe ik dit moet aanpakken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De aanpak is heel simpel. Je gaat naar een advocaat en legt hem/haar het gebeurde voor. Als die advocaat denkt dat er een succes te behalen is, dan kan hij je verder vertellen hoe dat in z'n werk gaat en doet hij dat ook grotendeels voor jou.

Over je kansen is verder al genoeg gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de advocaat gaat ongeveer 100 euro kosten, ik neem aan dat nasy geen top salaris heeft als hij bij de jumbo solliciteert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Allden: Wil jij nog voor een bedrijf werken dat je geweigerd heeft om je afkomst?

Andere antwoorden (7)

Daar is geen beginnen aan want je kunt niet bewijzen dat je om je nationaliteit (?) bent afgewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is geen bewijs. Je moet met echt bewijs komen voordat een rechter het er mee eens kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En denk je dat je hiermee iets kan bereiken? Je kan er namelijk geen geld mee verdienen en je krijgt die baan ook niet. Als je wint krijg je alleen je gelijk maar wat heb je daar aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een schadevergoeding maar ik geef het weinig kans.
Daar zal je geen Succes mee hebben maat, Gewoon naar de Jumbo zelf ga aan hun vragen Waarom ze dat hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal zeker wel bij meerdere winkels/bedrijven zo zijn. Helaas kan je nu niks doen omdat je geen echte bewijs hebt, en als je zegt dat je gesolliciteerd hebt onder een andere naam verraadt je jezelf.
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
Ok, ja dan heb je bewijs.. dan heb ik niks gezegt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen is dit bewijs onrechtmatig verkregen.. Je mag je niet als iemand anders voordoen. Dus dit zal niets waard zijn in de rechtbank.
Een officiele aanklacht moet je via de politie indienen, maar misschien is het beste eerst http://goo.gl/jOK1X te lezen (meldpunt discriminatie op overheid.nl)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier heeft Nasy iets aan +
Marokkanen werken bij de AH, bij de Jumbo werkt één donkere jongen en verder alleen blanke meiden. Dikke meiden mogen wel bij de Jumbo, die zie je bij de AH weer niet. (volgens de reclame dan ;-)

Nou weer serieus:
Ja kan proberen contact te zoeken met iemand in de politiek, bijvoorbeeld iemand uit de gemeenteraad, of deelraad als je in een grote stad woont.

Ook kan je een onderzoeks-journalist proberen te vinden, die er een stuk over wil schrijven. Peter R de Vries heeft het druk met andere dingen, maar bij lokale kranten werken ook dat soort mensen.

Met zo iemand zou je een proef op kunnen zetten.
Nog een paar sollicitaties onder verschillende namen en dan kijken of er een patroon is.

En nou ga ik ook een beetje discrimineren: het zou ideaal zijn als de persoon die je help autochtoon (blank) is. Dat helpt om andere te overtuigen dat er sprake is van discriminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef je weinig kans.

Bij Jumbo werken:
Polen, Turken, Marokkanen, Italianen, Spanjaarden, Belgen, Duitsers, Roemenen, Hongaren, Grieken etc. etc..

Hoe wil jij gaan aantonen dat het bedrijf Jumbo jou heeft afgewezen vanwege jou herkomst.

Als eerste komt dan de vraag waar en hoe heb jij gesolliciteerd, heb je gesolliciteerd bij het hoofdkantoor (Veghel), bij een DC of bij een winkel.

Naar welke functie heb je gesolliciteerd en welke opleiding heb je of volg je.

Heb je bij een winkel gesolliciteerd adviseer ik je om contact op te nemen met het hoofdkantoor en je zaak daar voor te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit wel grond voor een ernstige vermoeden van discriminatie. Het is geen sluitend bewijs. Maar ook zeker niet netjes. Als je die baan graag wilt hebben zou ik gewoon naar het gesprek gaan als "Maarten de Vries" en dan vertellen dat jij eigenlijk Nesy bent en toch graag in aanmerking wilt komen voor de baan. Jumbo kan nu niet anders dan je een eerlijke kans geven anders zijn ze echt aan het discrimineren.

Maar als je meteen hoog in wilt zetten kan je ook naar het meldpunt voor discriminatie om daar een klacht in te dienen.