Mag mijn werkgever mij ontslaan?

Vanwege reorganisatie vallen er binnen de afdeling waar ik werkzaam ben ontslagen, vandaag is mij mede gedeeld dat ook ik hieronder zal vallen. Ik ben ongeveer een jaar werkzaam binnen deze afdeling, voorheen heb ik meer dan 5 jaar op een andere afdeling binnen dezelfde organisatie gewerkt. In mijn contract staat dan ook nog steeds mijn vorige functie en afdeling. Op mijn oude afdeling vallen geen ontslagen. Toen ik hierop wees werd mij mede gedeeld: nee jij werkt nu bijna een jaar op deze afdeling dus je valt hieronder.
Wat kan ik nu doen? Is hier sprake van zogenaamde contractbreuk? Kan ik het aanvechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MSD?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een rechtbijstandverzekering hebt, zou ik dit zeker na laten kijken.

Antwoorden (3)

Nee helaas, je kunt gewoon ontslagen worden.

Je hebt zelf ingestemd met het werk op de andere afdeling (neem ik aan?) dus je kunt nu niet meer terug vallen op de plaats waar je eerder gewerkt hebt. Er hoeft niet voor elke keer dat je binnen een bedrijf overstapt een nieuw contract getekend te worden.

Succes met het vinden van een nieuwe baan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja helaas....

bij reorganisatie kan dat in feite bij iedereen en in elk geval gebeuren. hoe lang je er ook werkt, welke functie je ook hebt, op welke afdeling dan ook, met welk contract dan ook.

sterker nog, ze hoeven je wettelijk gezien geen reden te geven omdat reorganisatie op zich al een reden is.

je kan het aanvechten maar je hebt geen kans omdat je wettelijk gezien geen voet hebt om op te staan.

wat je beter kan doen is de eer aan jezelf houden en de mensen niet tegen je in het harnas te werken. laat gewoon weten dat je het vreselijk jammer vind.

misschien kunnen ze nog intern kijken of er een functie is. vraag of er een vacature vrij komt op kort termijn of dat er een vrij is. geef aan dat je het geen probleem vind als hier een andere functie/taakomschrijving aanvast zit (als je hier geen moeite mee hebt althans)

m.a.w. hou ze dus te vriend, en ga vast op zoek naar een andere baan (dit hoef je niet te laten weten om conflicten te voorkomen als de verhoudingen door het gebeuren al verstoord kunnen worden)

misschien heb je ze nog nodig, kunnen ze je een ander bedrijf binnenkruien door een goed woordje voor je te doen. de meeste functies staan niet in een krantje of op het internet maar zijn een kwestie van puur netwerken (dus via via 'achter de schermen' zeg maar)

ik wens je heel veel succes toe!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werkgever moet via het afspiegelingsbeginsel bepalen voor welke werknemers het ontslag geldt.

Krijgt u te maken met een ontslag vanwege reorganisatie, dan is het verstandig om na te gaan of uw werkgever zich wel aan de arbeidsrechtelijke regels houdt. Is er misschien sprake van een collectief ontslag? Wordt het afspiegelingsbeginsel wel correct toegepast? U maakt een goede kans op een (hogere) ontslagvergoeding als de ontslagaanvraag wordt afgewezen. Sterkte