Stel dat je als systeembeheerder het perfecte aanbod krijgt van een concurrerende firma, maar dat je je huidige werkgever hier een mes in de rug mee steekt, dan heb je een beroepsdilemma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vele dilemma's, maar in mijn optiek zijn dit de belangrijkste:

- veiligheid afwegen tegen vrijheid van de gebruikers
- bedrijfsregels over de voorwaarden voor prive computergebruik afwegen tegen privacy regels voor controle hierop.
- afweging financiele mogelijkheden tegen technische mogelijkheden.
- speciale programmatuur voor specifieke gebruikers tegen standaardisatie voor het geheel.

Toegevoegd na 3 dagen:
Op verzoek in wat andere bewoordingen:

- veiligheid afwegen tegen vrijheid van de gebruikers: als je de gebruikers op een netwerk helemaal vrij laat, is er een groter risico op het binnenhalen van virussen. Hoe meer je het internetgebruik tegenhoudt, hoe gemakkelijker je het kan beveiligen tegen virussen of indringers van buiten het netwerk.

- bedrijfsregels over de voorwaarden voor prive computergebruik afwegen tegen privacy regels voor controle hierop:
Als je als bedrijfsregel hebt dat je geen prive-email mag ontvangen en versturen vanaf je werkplek, dan kan je dat alleen maar controleren als je het emailverkeer ook controleert. Maar het controleren van emailverkeer is een schending van de privacy, dus dat is een dilemma.

- afweging financiele mogelijkheden tegen technische mogelijkheden:
Als je per jaar per werknemer maar 300 euro kan uitgeven aan de computervoorzieningen, dan kan je niet elke twee jaar een nieuwe computer geven die up-to-date is, compleet met alle nieuwe programma's die er nodig zijn voor het werk. Dus: je kan niet alles kopen wat er te koop is, omdat je er niet genoeg geld voor hebt.

- speciale programmatuur voor specifieke gebruikers tegen standaardisatie voor het geheel:
Je kan een mooi speciaal programma laten maken voor elke afdeling: een op maat gemaakt boekhoudprogramma, een speciaal relatiebeheerprogramma, een aangepast programma voor elke afdeling dus... heel erg mooi, maar heel erg duur. Je kan ook alles doen met MS Office en een standaard boekhoudprogramma en een standaard tekenprogramma. Dat spaart veel aanschafkosten uit, maar kost misschien meer in het dagelijks gebruik omdat de medewerkers sommige dingen niet op de computer kunnen doen.
12 jaar geleden
een geheimhoudingsverklaring getekent hebben maar informatie tegenkomen die je niet voor je wilt houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bepaalde informatie ziet die niet voor jou bedoeld is en/of het bedrijf kan schaden. Denk hierbij aan:
- inlezen van emails van bv een directeur over de toestand van het bedrijf (denk aan: verkopen of failliet gaan) welke niet algemeen bekend is
- zien dat iemand heel veel op internet zit (Hyves, Facebook, Twitter) dus niet aan zijn eigen werk toekomt
- iemand die veel (kinder-)porno download
- enz.
Moet je dit nu wel of niet vertellen aan je meerdere/baas/directeur? En dan met naam & toenaam van de gene die dit deed?