Mag je werken zonder legitimatiebewijs? Zie uitleg.

Ik ben sinds 2 weken werkzaam bij het Kruidvat.

Net kwam ik mijn leidinggevende tegen en vertelde mij dat mijn legitimatiebewijs verlopen was. Hier wist ik niks van. Thuis aangekomen heb ik het bekeken en blijkt dat mijn ID afgelopen September al verlopen was. STOM! Ik was er heilig van overtuigd dat deze geldig was tot 2012.

Nu verwacht ze morgen een geld legitimatiebewijs, maar deze moet ik nog aanvragen. Dit kan morgen pas of anders maandag.

Morgen, Zaterdag, Maandag en Woensdag moet ik wel werken. Kunnen ze mij naar huis sturen of ontslaan hierdoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, ik zit met hetzelfde probleem , alleen ben ik dus niet in staat om al een nieuwe te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je geen paspoort toevallig? Anders gewoon uitleggen dat je hem pas volgende week hebt, dat snapt je leidinggevende ook wel.

Antwoorden (4)

Neen ze kunnen je niet ontslaan. Kruidvat had bij jouw indiensttreden al moeten zeggen dat je ID was verlopen, en pas dan kon worden aangesteld als je een geldig ID had. Aangezien Kruidvat jou al in dienst heeft genomen, kunnen ze je niet ontslaan. Wel kunnen ze je verplichten om op redelijke termijn (5 werkdagen) een nieuw ID te laten zien.
Alleen als je een strafbaar feit zou plegen in het Kruidvat, dan heb je een probleem (met de Politie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen ze kunnen dat niet verplichten omdat te tonen binnen 5 werkdagen. Het maken van een ID kaart duurt al die tijd.
Je zegt dat je er net 2 weken werkt, dus jou zouden ze wel mogen / kunnen ontslaan omdat je dan nog in je proeftijd zit. Ze mogen je dan namelijk altijd gewoon ontslaan binnen je proeftijd en zouden dit dan als reden kunnen gebruiken voor je ontslag, hoe lullig ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu zit kruidvat met een probleem.

Een probleem waar jij aan mee zult moeten werken om het op te lossen anders kunnen ze jou aan het einde van de proeftijd ontslaan.

Kruidvat moet aan de belastingdienst een kopie van jou geldige ID kaart kunnen tonen.

Aan de leiding van Kruidvat verzoeken om morgen nog naar het stadhuis te mogen voor de aanvraag van een nieuwe ID kaart.

Direct na het ophalen van de ID kaart deze tonen aan jou leidinggevende met het verzoek een kopie te maken en deze door te laten zenden naar personeelszaken.

Toegevoegd na 4 minuten:
ps.

Ook op de werkvloer moet je bij controle door de arbeidsinspectie een geldig ID-bewijs kunnen tonen, echter is dat een zaak tussen jou arbeidsinspectie en jou waar Kruidvat buiten staat als ze een kopie kunnen tonen van een geldige ID-kaart bij indiensttreding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat je er minimaal een dag op moet wachten als je het versneld aan vraagt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Overigens is het nog het uitzoeken waard of een identiteitsbewijs per definitie geldig (als in niet verlopen) hoeft te zijn. Het legitimatiebewijs dient immers als identificatie en even goed dat een paspoort van een baby een achtjarige niet meer kan identificeren, kan een identiteitskaart die een jaar verlopen is nog steeds prima de identiteit van iemand vaststellen. Dus weet iemand of dit in de wet staat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maria Niet elke gemeente bied die mogelijkheid en ik weet ook niet wat daar de kosten van zijn. @nielx Zowel de belastingwet als de Arbowetgeving spreken van een geldig ID-bewijs, als in de wetgeving over geldigheid wordt gesproken is het de wettelijke geregelde geldigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klein puntje: "anders kunnen ze jou aan het einde van de proeftijd ontslaan." Niet alleen aan het einde van je proeftijd. Dit kan per direct als ze willen, zolang je in je proeftijd zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ik dacht dat dit overal kon en ja er komt flink wat geld bij als je een ID kaart of paspoort binnen één dag wilt hebben.
Je bent verplicht im je te kunnen legitimeren, en een legitiematiebewijs bij je te hebben, dus ook op je werk dien je dat bij je te hebben. Het is jou eigen verantwoording om tijdig een nieuw exemplaar aan te vragen, je kunt je dus niet verschuilen achter : "het is verlopen", want cru gezegd, is dat jouw probleem. Jouw werkgever staat dus in zijn recht om jou de deur te wijzen.
Je mag niet werken zonder legitimatie.