Welke opleiding moet je doen om politie agent(e) te worden?

Ik zit nu in 3vwo, wat moet ik hierna gaan studeren ?
Ik snap daar echt niks van, kan iemand het me uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Voor zover ik weet is de hoogste opleiding die je bij de politie na je middelbare school kunt doen de opleiding tot Politiekundige. Het is een HBO-opleiding, dus eigenlijk zonde als je je VWO afgerond hebt, aangezien je dan bent klaargestoomd voor WO.
Ik heb er ook over gedacht om bij de politie te gaan, maar ik kan je toch sterk aanbevelen om na je middelbare school een opleiding te volgen aan de universiteit. Zo haal je er alles uit wat erin zit. Hier vind je meer informatie over de opleiding:
http://www.kombijdepolitie.nl/Soortenwerk/PolitiekundigeBach/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VWO is nóóit zonde, je hebt er zeker voordeel mee op het HBO. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VWO is niet zonde, HBO is zonde als je klaargestoomd bent voor WO; onder je niveau werken is nooit positief.
Mocht de vraagsteller een echte doener zijn en niet met zijn neus in de boeken willen zitten, dan is het uiteraard een anderverhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt het volledig door! :)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
recherchekundige is een niveau 5 politieopleiding. is tegenwoordig een erkende HBO opleiding. de niveau 6 politieopleiding is een erkende WO opleiding.
Je kunt je na je opleiding aanmelden bij de politie om een interne opleiding te krijgen; je kunt naar de politieacademie (dan kun je uiteindelijk een hogere rang krijgen); je kunt eerst een studie doen waarmee je een gespecialiseerde politiefunctie kunt krijgen, zoals de Master Forensic Science bij de UVA: http://www.studeren.uva.nl/ma-forensic-science

Misschien is het een idee om contact op te nemen met je lokale politie (0900-8844) en te vragen of het mogelijk is een dag op het bureau mee te lopen, dan kun je mensen ook vragen welke weg zij bewandeld hebben wat opleiding betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doet een hbo opleiding voor een politiemedewerker daar moet je eerst een test afleggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om bij de politie aan de slag te gaan moet je eerst solliciteren bij een regiokorps. Dit regiokorps zal, als ze jou zien zitten, je op verschillende testdagen naar de academie in Apeldoorn of Amsterdam sturen. Hierbij komen onder andere de sporttest, een rollenspel, een cognitieve test, een taaltest en een gesprek met een psycholoog aan bod. Aan de hand daarvan zal een testrapport opgemaakt worden. Als dit rapport goed bevalt mag je op het definitieve sollicitatiegesprek komen.

In bovenstaande fase zijn de meeste mensen al afgevallen of afgehaakt. Daarna zal er nog een medische keuring plaatsvinden en een antecedentenonderzoek.
Als dit allemaal positief is afgerond zal je in dienst komen van een regiokorps en namens het korps de opleiding volgen.

Met VWO valt in het algemeen een straatfunctie snel af. Je zal toch gezien worden om een bachelor of master recherchekundige te gaan doen. In het verleden is vaak gebleken dat 'hogeropgeleiden' het straatwerk als te makkelijk ervaren en zich daardoor snel gaan vervelen.

Je vooropleiding is niet heel relevant. Als je nu nog niet wil gaan solliciteren zou ik je aanraden eerst wat te gaan doen wat je leuk vind. Er is geen verplicht vakkenpakket voor een baan bij de politie.