Baan van 40 uur aannemen of studie afmaken?

Ik ben bezig met een studie waarmee ik binnen een jaar aan de slag kan. Ik ben momenteel werkloos en kan dus al mijn tijd in die studie steken.
Ik krijg nu een baan aangeboden voor 40 uur in de week. Leidinggevende functie (ik heb in het soort werk en het leiding geven geen ervaring, maar men wil mij deze kans geven).
De baan lijkt wat hoog gegrepen, maar de ervaring die ik opdoe zou erg goed zijn en ook de centen die erbij horen zijn zeer welkom.
Echter met mijn studie heb ik straks een baan die ik echt wil met een salaris dat boven dit van deze baan uitstijgt.

Wat kies ik? De uitdaging en het geld, of de zekerheid van plezier in mijn werk en het slagen ervan?

Toegevoegd na 24 seconden:
Natuurlijk weet ik dat ik de enige ben die deze keuze kan maken, maar ik wil graag jullie mening horen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Even voor wie mij niet kent: ik ben 38, een half jaar werkloos en leef nu van ww wat niet handig is met een nieuw huis (lees: hypotheek) en 4 kids te onderhouden. Vandaar het dilemma tussen geld en plezier in dit geval.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had hiervoor een baan voor 32 uur. Deze baan mag ik dus weigeren, omdat die meer uren is dan ik uitkering krijg. 100% zekerheid heb ik natuurlijk niet wat betreft een baan na mijn studie, maar mijn netwerk op dat gebied is behoorlijk groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een moeilijke beslissing, Als je het niet nog een jaar financieel vol kunt houden, dan zal je toch moeten kiezen voor je gezin. Succes met je keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allen bedankt voor jullie reacties. Ik kies geen beste antwoord omdat alle antwoorden hebben bijgedragen tot het maken van mijn keuze.

Antwoorden (15)

Ik zou doorstuderen. Ik wil niet als je grootvader klinken (ben waarschijnlijk met mn 19 ook jonger dan jij), maar aan je studie heb je op de lange termijn nou eenmaal veeeeel meer. Je krijgt er spijt van als je nu je studie niet gewoon afmaakt. Kom op joh, dat ene jaartje lukt nog wel, toch?

In elk geval veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het financieel nu kunt redden, zou ik gaan voor wat je echt leuk vind om te doen. Je zegt dat je studie binnen een jaar klaar is. Dat is al snel. Op het moment dat je, je volledig op je nieuwe baan gaat richten is de kans groot dat, je, je studie gaat verwaarlozen en dat zou zonde zijn, aangezien je aangeeft dat je dat het liefst doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Studie afmaken... Je weet dus nu dat je meteen werk krijgt... Als je nu al een kans krijgt...

Pepiertjes is belangrijk, als je nu bewijst dat je het kan dan hoef je dat nooit meer... Pak je die baan, dan moet je steeds weer bewijzen dat je het kunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel scheelt het je werkelijk? Netto dan, jij krijgt nu nog een uitkering? Klinkt een beetje als de keuze tussen geluk en wijsheid.

En met 4 kinderen 40 uur werken is ook wel een heleboel. Kijk naar de toekomst, probeer je studie zo snel mogelijk af te ronden en eventueel andere financiele bronnen aan te boren. Is het een tijdelijke baan of vast? Als de nood echt hoog is kun je ook proberen tussendoor goedbetaalde banen aan te nemen, tijdelijker dan ofzo. Moeilijke keuze, succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is raadzaam om nu juist door te studeren nu in deze tijd maar ook voor je toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf zou kiezen voor een uitdagende baan nu. Het betekent leuk werk, tussen de mensen, ervaring opdoen, men gunt de baan aan jou (nou zeg!), je hebt inkomen (dus minder financiële zorg).
Daaranaast komt de afronding van je studie volgens mij wel tot een eind; bovendien is je baas aanspreekbaar voor enige souplesse voor het vrijmaken van tijd, dsaar waar nodig is. Zo schat ik de situatie tenminste in.....
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De baan geeft me naast mijn huishouden en kids vrijwel geen tijd voor mijn studie. Die verdwijnt dus naar de achtergrond. De baan heeft ook helemaal niets met de studie te maken (of andersom), dus betwijfel ik of de baas mij tijd geeft om die studie af te maken. Indien ik klaar ben met de studie stop ik dus ook met dat werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik krijg ook het vermoeden dat je de keus al hebt gemaakt....
Wat vind je belangrijker, geld of plezier?
Een jaar is goed overheen te kijken. Ik denk dat je het diep van binnen al weet en dat je voor het plezier kiest.
Veel wijsheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor toekomstperspectief zeg ik: doorstuderen.
Tussen 9:00 en 17:00 zeg ik: nu aan het werk, want volgens mij heb je sollicitatieplicht. Laat je werkcoach het niet horen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Tenzij je studie nu een vorm van reintegratie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb sollicitatieplicht en ik hou me daar ook netjes aan. Ik heb een ww-uitkering voor 32 uur per week. Ik ben dus niet verplicht om een baan van 40 uur aan te nemen.
Ik heb inmiddels een reïntegratie-coach die mij in deze ook niet echt advies kan geven, maar de keuze wel anders stelt:
óf je neemt een baan van 40 uur en je kunt je studie niet afmaken,
óf je probeert een baan van 20 uur te vinden voor het geld en maakt daarnaast je studie zo snel mogelijk af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En gezien je leeftijd, en als je vanaf 1998 continu hebt gewerkt, dan bedraagt je ww max. iets van 20 maanden. daar zijn er al 6 af. Blijven er nog 14 over. Daarna mag je klant bij mij worden hoor...tenzij je een partner met voldoende inkosten hebt.
Ik ben van mening dat je de baan moet nemen, aangezien wij nu met zn allen voor jouw ww-uitkering moeten zorgen, terwijl je eigenlijk dus je eigen centen zou kunnen verdienen!
Tevens lijkt het me zeer welkom voor je gezin als er meer geld binnen komt, omdat je het nu met slecht 70% van je laatst verdiende salaris ontvangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al ben ik faliekant tegen langdurig uitkeringstrekkers denk ik dat voor jou persoonlijk de beste optie is om gewoon je opleiding af te maken en zo veel mogelijk bij je gezin te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen maak je studie af en probeer die tijd eventueel nog te verkorten,als je die baan die je nu krijgt aangeboden aanneemt en je studie maak je niet af is dat ook weggegooit geld en tijd, de baas die je nu een baan aanbiedt ziet vermoedelijk een kans om een competent persoon voor zijn organisatie te krijgen maar wat als het tegenvalt in de proeftijd,of je contract word nioet verlengd als dit afloop ,ga je dan weer opnieuw studeren, onderschat een leidinggevende functie niet het kost vaak meer tijd dan je beseft, en als deze baas bereid is om je een kans te geven terwijl het werk nieuw voor je is en je niet echt ligt is is hij vermoedelijk uit op een dubbeltje voor de eerste rang,gezien de situatie op de arbeidsmarkt.
Maar zoals je zelf al aangeeft je bent zelf degenen die de keuze moet maken .
En daar wens ik je veel succes mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld verdienen of studeren..

Als je 17 was geweest had ik geroepen: Ga lekker studeren. Echter, in jouw fase van het leven ligt dat lastiger. Je kan binne neen jaar aan de slag, zeg je. Weet je dat zeker? Want voor je het weet ben je een jaar verder, en alsnog werkloos (Willen ze mensen die net afgestudeert zijn en al 35+?).

Ik zou zeggen: Studie als avondstudie (e.v. op zondag een oppas) en de studie er snel doorheen jassen, terwijl je nu aan je nieuwe baan begint. Over anderhalf jaar kan je dan solliciteren op die leuke baan, terwijl je nu zorgt voor $ zekerheid. Mocht het solliciteren niet lukken, dan heb je in ieder geval deze baan.

Maar goed.. Koffiedik blijft koffiedik, hoe lang je het ook aankijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jouw reacties op de antwoorden, en de vraagstelling zo al zie begrijp ik meteen dat je het liefste verder wilt studeren. De vraag komt waarschijnlijk voort uit je situatie: je moet voor 4 kinderen zorgen en een hypotheek ophoesten. Je wilt ook dat je kinderen niets tekort komen.
Dan moet je jezelf bedenken: Waar zijn jouw kinderen bij gebaat. Bij een moeder die nu een goede baan krijgt, met bijbehorend salaris, wat hun mooie spullen/'merkkleding oplevert, of bij een moeder die studeert aan een studie van haar keuze. Een moeder die plezier heeft in haar studie, en tussendoor ook nog wat tijd om met ze door te brengen. Ja, dan heb je het nu wat minder goed, maar dan ligt daar die veel leukere baan in het verschiet, die droombaan, en hoeveel mensen van jouw leeftijd kunnen dat nog zeggen?
Achter de wolken (van de zorgen van nu) schijnt de zon (die baan over een jaar) en laat die zon dan maar gaan stralen, en nu nog even blokken met hier en daar een buitje boven je hoofd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overschat vooral ook niet de waarde van je studie. Dat heb ik vaker zien gebeuren, bij mensen die vervolgens jarenlang geen baan vonden.

Als ik jou was, zou ik de baan aannemen. Juist omdat het een werk is waar je geen ervaring mee hebt en leidinggevend, waar je ook geen ervaring hebt. Je zult in zo'n functie veel meer en sneller leren dan met een studie. De ervaring die je opdoet is ook voor toekomstige werkgevers waardevoller dan een papiertje. Volgens mij is het vooral een hele mooie springplank. Ook dit werk hoef je niet jarenlang te blijven doen, je kunt groeien. En door te groeien, heb je straks óók een baan met een salaris dat boven dit startsalaris uitstijgt, net als het minder zekere scenario als je zou blijven studeren.

Ik ben zelf overigens iemand die haar studie niet heeft afgemaakt. Ik heb er veel voordeel van gehad, en nooit nadeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suzy: Ik snap je verhaal helemaal. Echter de functie die ik nu krijg aangeboden heeft in de verste verte niets te maken met wat ik na mijn studie wil gaan doen. Daarbij komt dat ik hiervoor andere studies niet heb afgemaakt en daar wel heeeeel veel nadeel van heb ondervonden. Mijn ervaring is dus een andere dan die van jou. Toch +1 want je antwood is zeer waardevol.
Om je enigszins te helpen, wil ik je het volgende voorleggen:
1. Kun je momenteel rondkomen? Met andere woorden is er een belangrijke drijfveer om de baan te nemen.
2. Zie je een grote kans dat als je de baan neemt en hem niet aankunt, waardoor je dus eigenlijk twee opties hebt wegegooid?
3. Zoals je aangeeft, is de baan niet in het verlengde van je keuze van studie. Als je de baan neemt (als leidinggevende) zul je in begin gemiddeld 60 uur werken en het gevoel hebben dat het 80 uur is. Hierbij is door studeren geen optie. Heb je dan de voldoening die je zoekt?
4. Is de studie een serieuze keuze om een loopbaan in te maken, of voor aanvullende kennis (of de leuk)?

Ik zou persoonlijk (afhankelijk van antwoord op vraag 1), gaan voor de studie, tenzij je daar het gevoel hebt dat je ook tegen obstakels oploopt. Denk er wel om dat je 38 bent. Na 40 wordt je gezien als herintreder en kunt dan wel eens voor mindere verrassingen komen te staan.

Succes.