Als een kind onkruid komt wieden bij de overbuurman voor een paar stuivers, valt dat dan wettelijk onder kinderarbeid?

En moet het kind technisch gezien ook belasting betalen over deze inkomsten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat nienand dar zal doen voor stuivers. Je hebt er niks aan.

Het beste antwoord

wat de belasting betreft:
gelukkig het (nog?) niet zo erg dat de belasting niet valt over een paar stuivers.
bovendien is het lastig aan te tonen (kind krijgt geld voor een snoepje van de buurman, en vind het leuk om wat terug te doen door even een schoffel door de tuin te halen) voor de belasting zou het dus ook niet boeiend zijn om een onderzoek in te stellen hier naar. (geniepige mensen die het doen en laten van het kind in de gaten houden)

zou een kind echt wat overhouden van meerderen tuinen en het veel weg zou hebben van een loon, dan zijn de ouders de pineut (als ze dit opgeven als inkomsten) ingehouden dividendbelasting over de schoffelinkomsten inkomsten zijn bij de ouder(s) verrekenbaar als voorheffing.

als het karakter van het 'heitje voor karweitje' veranderd in verplicht bijdragen in de onkosten van ouders dan kan het kinderarbeid zijn. het kind zal dan ook niet vrijwillig een tuintje schoffelen. het is dan niet meer voor de lol of een goed doel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een goed, uitgebreid antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)

Andere antwoorden (5)

Nee, dat valt eerder onder 'klusjes doen voor geld'. Zolang het kind het niet als vaste baan heeft is het echt nog niet direct kinderarbeid.

Belasting hoef je pas te betalen vanaf een bepaald inkomen en daar komt zo'n kind echt nog niet aan met de paar stuivers die het bij de overbuurman verdient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een baan en klusjes doen voor geld, het komt op hetzelfde neer. Maakt de wet daar onderscheid in? En ik meende dat AL het inkomen opgegeven zou moeten worden aan de belastingdienst. Ook dat van bijvoorbeeld een straatmuzikant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een baan is het hebben van werk om een vast inkomen te genereren waarvan je rond moet komen. Klusjes doen, en dan bedoel ik bij kinderen, zoals in dit geval, is gewoon een leuke extraatje bij hun zakgeld.
Balt onder heitje voor karweitje dus nee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, zie het als een zakcentje, daar betaal je geen belasting over.
Het wordt pas kinderarbeid als het kind verplicht wordt om te werken en dat kan natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is geen kinderarbeid. Dat zijn klusjes. Goede klusjes zijn bijvoorbeeld het huis stofzuigen, de auto wassen, grasmaaien of de hond van de buren uitlaten. Het kind krijgt een beetje geld en wordt zelfstandig van deze kleine verantwoordelijkheden.
Kinderen moeten geen belasting betalen op de paar euro's die ze verdienen met klusjes te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit wat ingewikkelder in elkaar dan je zo met ja of nee kunt beantwoorden.

Doet het kind dit geheel uit vrije beweging is het geen kinderarbeid, echter moet er dan op toegezien worden dat het kind voldoende tijd overheeft voor zaken die bij een kind horen (spelen etc.).

Krijgt het kind opdracht om dit te gaan doen van deze of genen en moet hij het geld afstaan valt het onder kinderarbeid.

Wat de belasting betreft:

Het bedrag dat het kind er mee verdiend moet opgegeven worden aan de belastingdienst, of er belasting over betaald moet worden is afhankelijk van de aantal stuivers die het kind krijgt.