Om chauffeur te worden op een brandweerwagen moet men minimaal de opleiding chauffeur / pompbediende hebben genoten, hier zit ook een stuk brandbestrijding in, onder meer het afleggen van slangen.

Vergeet niet dat de chauffeur / pompbediende 1 van de moeilijkste taken is in het brandweerkorps.

Jij bent er dan verantwoordelijk voor dat de blusploeg op tijd de juiste hoeveelheid water krijgt en ook blijft behouden, enig verstand van brandblussen is dus zeer noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zult ongetwijfeld een basisopleiding moeten volgen op het gebied van brandbestrijding.

Zowel als vrijwilliger als beroepsbrandweerman is er regelmatig vraag naar mensen die bij de brandweer willen. Je kunt daarom het beste contact opnemen met een plaatselijk brandweercorps daar kunnen ze je ongetwijfeld alles wat je wilt weten vertellen.
12 jaar geleden
ja tuurlijk, als brandweerchauffeur is dat heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandweerchauffeur wordt je niet zo maar...

Eerst zul je bij een brandweerkorps aangenomen moeten worden als vrijwilliger of in loondienst (beroeps).

Daarna zul je de net nieuwe opleiding "Manschap A" moeten gaan volgen. Deze opleiding duurt afhankelijk van een dag of avondopleiding één tot twee jaar.
Na het behalen van deze opleiding zul je het diploma "manschap A" ontvangen en zul je in je brandweerkorps de rang brandwacht krijgen.

Je zult eerst de nodige praktijk ervaring op moeten gaan doen om daarna überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor de opleidingen "chauffeur" en "voertuigbediener"

Dit zijn twee opleidingen die je ook met goed gevolg af zou moeten ronden. (reken op weer een half jaar tot een jaar opleiding)

Wel zul je door de leidinggevende (postcommandant) eerst uit gekozen moeten worden om deze opleiding te mogen gaan volgen. Een korps en de leidinggevende zal naar behoefte van het brandweerkorps wel of geen vacature als brandweerchauffeur open stellen.

Als ze iemand zoeken, maken ze diverse afwegingen tussen de mensen die zich aangemeld hebben.

- Heeft één van de kandidaten al een vrachtwagenrijbewijs, en chauffeursopleiding beroepsgoederenvervoer dan zal hij of zij al snel in aanmerking komen om de opleiding brandweerchauffeur te mogen gaan doen.

- Natuurlijk telt ook de praktijk-, en levenservaring mee. Mochten ze meerdere kandidaten hebben met dezelfde opleidingspapieren, dan zullen ze al snel kijken naar de praktijkervaring binnen de brandweer maar ook de levenservaring die je hebt. Zo zal iemand van 30 jaar met meer levenservaring en verantwoordelijkheden eerder in aanmerking komen dan iemand van 22 met minder levenservaring en verantwoordelijkheden.

Zoals je leest,
Het is niet zo eenvoudig om brandweerchauffeur te worden. En ben je uiteindelijk brandweerchauffeur dan zul je ook niet altijd ingezet worden als chauffeur. Brandweerchauffeur is een nevenfunctie van de hoofdfunctie manschap A (brandwacht) of manschap b (hoofdbrandwacht).

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
Maar besef één ding, je wordt eerst brandweerman en dan pas brandweerchauffeur.

Veel succes !