Wat kan hij als reden geven waarom hij van baan wil veranderen?

Een kennis heeft mij gevraagd hem te helpen bij een sollicitatiebrief. Hij heeft op verschillende plekken in de bouw gewerkt, hij werkt er nu nog steeds. Het is een harde werker die beslist niet bang is om de handen uit de mouwen te steken. Maar het werk wordt hem te zwaar en wil nu iets lichter werk, in de groenvoorziening of zo. Maar we kunnen niet in de brief zetten dat hij lichter werk wil, dan lijkt het net alsof hij de kantjes eraf wil lopen. Maar dat is beslist niet zo. Het is echt een harde werker die altijd iedereen graag helpt.
Wat kunnen we nu als goede reden opgeven waarom hij van werk wil veranderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft toch geen reden te geven? Hij wil gewoon een andere baan, punt!

Antwoorden (6)

Bijv dat hij graag in de natuur wil werken, en gemotiveerd is om groeiende dingen te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kan zeggen dat hij baas/collega's niet zo aardig vond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal een werkgever ook niet stimuleren deze meneer aan te nemen, want bang voor eventuele problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sweetprincess: dat moet je NOOIT in een sollicitatie schrijven/zeggen, want dan vraagt de ander zich af hoe dat komt, en of je misschien niet goed met mensen om kunt gaan bijvoorbeeld. Je moet altijd alles positief formuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, nooit katten op je vorige baan, ook al was hij niet leuk.
Je kan ook gewoon eerlijk zijn en aangeven dat hij het werk fysiek niet meer aan kan en daarom werk zoek dat minder zwaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien schrijven dat hij op zoek is naar een nieuwe uitdaging?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je hem wilt helpen met een sollicitatiebrief! Ik kan best een paar redenen bedenken om te solliciteren naar een baan in de groenvoorziening, maar denk dat je er ook niet ál teveel nadruk op moet leggen: hij wil gewoon ander werk, en dat kan met tal van factoren te maken hebben die voor een toekomstige werkgever waarschijnlijk helemaal niet zo interessant zijn... Pik dus uit het lijstje de reden(en) die het meest van toepassing is/zijn op hem en zijn nieuwe baan.

- Het werk in de bouw zal de komende jaren verder afnemen. Tijd dus voor een nieuwe uitdaging!
(Een "nieuwe uitdaging" lijkt me overigens al reden genoeg om ergens te solliciteren).
- Het werken in de buitenlucht trekt meer aan dan het werk op een bouwplaats.
- Deze baan biedt de kans om meer zelfstandig te werken.
- De zeer onregelmatige werktijden (of lange reistijden) in de bouw graag willen verruilen voor meer regelmaat.
- Voorkeur voor werken in een natuurlijker omgeving met minder beton en lawaai.
Pieter2011
12 jaar geleden
Het is wel het verstandigst om elke sollicitatie af te stemmen op het bedrijf en de functie waar je naar solliciteert. Dat maakt veel meer indruk dan dat je een algemene reden geeft om over te stappen naar de groenvoorziening.
Het is wel meer werk, en misschien voor jou ook moeilijk omdat je hem dan iedere keer opnieuw moet helpen, maar dat is echt het beste.

Ik zal een voorbeeld geven. Stel je schrijft je sollicitatie naar een groot groenbedrijf die een functie hebben om bomen te snoeien. Dan kun je in je motivatie aangeven waarom hij bij dat specifieke bedrijf wil werken. Redenen kunnen zijn: betrouwbaar bedrijf, groot bedrijf met veel mogelijkheden. Meestal kun je aan de vacature al zien waar het bedrijf voor staat. Daarnaast is het ook belangrijk om in te gaan waarom je die specifieke functie wilt vervullen, bijvoorbeeld omdat je ervan houdt om met je handen te werken in de natuur etc.

Geef in ieder geval niet aan wat je niet meer wil maar aan wat je wel wil. Dus niets negatiefs over de bouw erin, maar positieve dingen over het bedrijf waar je wil werken en de functie die je wel wil hebben.

Toegevoegd na 24 seconden:
O en heel veel succes!