Heb ik een opzegtermijn als mijn contract afloopt?

We zijn mondeling overeen gekomen dat ik een nieuw jaarcontract zou krijgen. Na een kletsverhaal van een collega heeft ze dit ingetrokken en zegt dat ik deze niet verdien, aanbod was: je mag een halfjaar contract om jezelf te bewijzen.
Ik heb vriendelijk bedankt en gezegt dat ik per 1 sept weg ben, dan loopt mijn eerste contract namelijk af.

Ze eist van mij dat ik 2 maanden langer blijf ivm mijn opzegtermijn, maar die heb ik toch niet als mijn contract ten einde loop?

Zij pleegde breuk omtrent de afspraken, dus weiger ik hier verder mee in zee te gaan. Nu heeft ze die uitspraak teruggetrokken en kan ik wel een jaarcontract krijgen, maar nu hoeft het voor mij niet meer. Ben er klaar mee...
Nu zegt ze dat ik me niet aan de mondelinge afspraak hou, terwijl zijzelf dat in eerste instantie ook niet deed.
Er is niets ondertekend, geen getuigen bij het gesprek aanwezig geweest...

kan ik gaan per 1 sept?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Na het verstrijken van de termijn van het contract is het werkverband ten einde, tenzij BEIDE partijen anders overeenkomen. Heel consequent van je om niet een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te gaan, na gebleken onbetrouwbaarheid van de werkge(v/efst)er.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij een jaarcontract heb je geen opzegtermijn. Omdat zij zich niet aan jullie eerste mondelinge afspraak heeft gehouden en jullie niets hebben ondertekend, kun je gewoon gaan per 1 september. Ze heeft geen poot om op te staan volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik ook, maar krijg nu van alles over me heen en wil weten of het klopt wat ik ook denk. Ze zegt nu dat ze helemaal geen halfjaarcontract heeft aangeboden.. dus dat ik mijn mondelinge afspraak verbreek. alles mondeling dus en niets te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan had ze je maar een schriftelijk contract moeten aanbieden en laten tekenen. Werkgevers springen veel te slordig om met mensen met tijdelijke contracten, ze vinden het heel normaal dat werknemers in onzekerheid zitten over verlenging of niet en als de werknemer dan andere plannen maakt schreeuwen ze moord en brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, dat deed ze zeker.... en dat niet alleen pfff
heb inmiddels juridisch advies ingewonnen en ik wordt in het gelijk gesteld.
Ja jij kan gaan per 1 september. Je hebt je jaarcontract uitgediend en daarmee klaar. Er is geen opzegtermijn met een jaarcontract dat is voor jou een risico en in dit geval dus ook voor het bedrijf waar je werkt. Hadden ze maar niet zo raar moeten doen. Wel vervelend dat het zo loopt. Probeer er als dit nog kan wel over te praten want de meeste mensen kom je twee keer in je werkzame leven tegen. Als je dan met een hoop wrok weggaat kan het ooit nog een keer tegen je gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent een mondeling overeenkomst aangegaan en deze zou rechtsgeldig moeten zijn, dus zou je een jaarcontract mogen/kunnen eisen.

Nu heeft jouw meerdere dit omgezet in een 1/2 jaarcontract en is dus niet acceptabel, de afspraak was immers anders. Feit is dat jij nu pissig bent en daar wil stoppen (zou ik ook doen). Eisen dat je langer blijft kan niemand.

Zij zouden je officieel 1 maand van tevoren een schrijven moeten doen toekomen dat je contract afloopt en dat ze dus niet meer verder willen, MAAR ik begrijp dat ze andere plannen hadden en hebben ze nu misschien de fout gemaakt om je 1 maand van tevoren beëindiging contract te melden, wat hun in een zwakke positie zet, want je kan dus die verlenging (meen zelfs vaste dienst) opeisen.

Nu ze nattigheid voelen zullen ze idd een ontslagbrief van jou willen, maar dat moet je dus niet doen.

Na dus al dit geneuzel riekt het naar een verstoorde arbeidsrelatie en zou ik maar eens aan de bel gaan trekken bij een advocaat.

Ik weet zelf niet wat je nu wilt, begrijp dat je wegwilt...dat mag gewoon. Vergeet niet een getuigschrift te vragen, want hiermee kan je aantonen dat jij je werk naar behoren hebt gedaan mochten ze kwaad willen spreken achteraf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je kunt per 1 september weg. Maar het CWI zal i.v.m. met een eventuele WW aanvraag gegevens bij de werkgever opvragen. Wanneer de werkgever dan aangeeft dat jij zelf per 1 september weg wilt/ben gegaan is dit op eigen verzoek en wordt de WW toekenning m.i. geweigerd. En wellicht ook de bijstandsuitkering. Dus pas op met wat je doet cq laat je voorlichten door een deskundige(bijvoorbeeld iemand van het CWI wanneer je geenlid bent van een vakbond cq geen rechtbijstandverzekering hebt)