MBO of Hbo ?? diploma of nietttt zit r echt wel verschil in vooral in de kunst?? of je talent is je echte wapen zoals gezegd wordt

is het binnen kunst ook net zo belangrijk om hoogopgeleid te zijn als bij andere richtingen om een echte goede kans te maken op een leuke baan? ik heb een tijdje op kunstacademie gezeten maar ik zag geen verschil dan gewoon vrije werk als kunstenaar en ik geloof zelf niet in diploma voor kunsten en eigenlijk wil ik als modefotograaf werken en ben best heel creatief maar als ik eraan denk dat ik geen hbo niveau meer heb word ik echt depressief en bang voor de toekomst en weet geen weg meer,,ik weet eigenlijk niet wat de echte kansen zijn als een kunstenaar vooral in deze steeds moeilijkere tijden...... enig ervarend iemand of kennis?? is mijn fout zo groot dat ik de (hbo) opleiding niet afgerond heb:( mbo, hbo hoog laag offf voel je in praktijk echt wel de verschil?? maar dan ook in andere richtingen buiten kunst ..... ik hoor van sommigen dat zelfs hbo'ers niet zo maar aan baan komen tegenwoordig,, ik weet niet wat ik moet geloven of mijn droom als modefotograaf moet opgeven ik weet ht echt niettttts meer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel wat HBOers of universitair geschoolden zonder werk. Als je goed bent is het niveau van je diploma helemaal niet doorslaggevend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er uberhaupt geld te verdienen in de kunst?

Het beste antwoord

Ik zie modefotografie niet zozeer als kunst,
maar meer als een ambacht.

Fotografie is een onderkend ambacht.
Zeker in dit digitale tijdperk denken een heleboel mensen dat ze wel mooie foto's kunnen maken, maar het meeste is en blijft amateuristisch.

Ga dus een fotografie-opleiding doen. Als je geen foto-academie kan betalen, ga dan zo veel mogelijk cursussen doen, o.a. bij de Centra voor de Kunsten in grote steden zijn die heel betaalbaar.

De meeste fotografen die ik ken, zijn heel obsessief met hun vak bezig. Mensen die bijv. heel veel trouwreportages maken en daarnaast een eigen winkel zijn gestart.

Je zult dus eerst moeten zorgen voor een NAAM op het gebied van modefotografie: heeeeel veel en echt heel veel werk maken en laten zien.
Investeren in jezelf en in je materiaal.

Natuurlijk kom je niet zo maar aan een baan. Zeker niet in de modefotografie. Maar dat heeft niets te maken met een HBO opleiding.
Wel met een behoorlijke algemene ontwikkeling, een behoorlijk taalgebruik (!), een goed zakeninstinct, een eigen kijk en inbreng en heel heel hard werken, etc.

Hier zie je wat bekende namen op dat gebied, verdiep je ook eens in hun levens en loopbanen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Modefotograaf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het maakt niet zo uit of het HBO of MBO is. Zorg wel voor een goede vakopleiding op jouw eigen nivo. Maar als je geld wilt verdienen in de kunst of fotografie is het vooral belangrijk dat je behalve creativiteit ook commercieel/zakelijk inzicht hebt. Dat je weet wat klanten willen en daar op inspeelt. Je kunt wel de hele dag foto's maken die jij prachtig vindt, maar als niemand ze koopt of niemand jou inhuurt kan je je huur niet betalen. Als je modefotograaf wilt worden is het natuurlijk ook nuttig dat je veel afweet van de modewereld. Sta er ook open voor dat je naast modefotograaf misschien wel eens bruiloften of babyfoto's,krantenfoto's portretfoto's of straattheater zal fotograferen. Ik ken persoonlijk diverse mensen die het in de kunst prima redden, al zal je inkomen toch wel sterk wisselend zijn. Maar dat is niet erg als je werk doet waar je gelukkig van wordt.