Mag een basisschool haar leerkrachten verplichten te werken op niet-werkdagen?

Mijn vrouw werkt parttime in het basisonderwijs (ma, di, do). Nu wil haar werkgever (de stichting waar de school onderdeel van is) haar verplichten om op dagen te werken waarop zij normaal niet werkt (wo en vrij). Mag een werkgever die zomaar doen? En kun je dan bijvoorbeeld de kosten die wij moeten maken bij deze stichting declareren? Het gaat dan om kosten voor de kinderopvang.
Het gaat me om hoe het wettelijk en/of in de CAO geregeld is.

Toegevoegd na 42 seconden:
Het gaat om een aantal dagen in dat jaar en dan gaat het om niet normale werkzaamheden, maar speciale bijeenkomsten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat er een arbeidscontract is.
Dat zou daar dan in moeten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het onderwijs mag het wel.

Het beste antwoord

Ja, dat blijkt te mogen. Terugkomen op niet-werkdagen is het lot van alle parttimers in het onderwijs. Officieel heeft je vrouw wel recht op compensatie voor de extra uren die ze hierdoor maakt. Meer info bij de Aob.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag, het gebeurd meestal met studiedagen en valt onder studie uren, je baas mag jou daar een aantal dagen voor terug laten komen. Bij mijn werk op school gebeurd dit nu ook voor het eerst en we hebben dit uitgezocht.