Recht op reiskostenvergoeding met ov studentekaart?

Hallo

kan mijn werkgever weigeren mij reiskostenvergoeding uit te betalen als ik reis met mijn ov studentekaart? Ik heb een weekkaart en reis doordeweeks naar mijn werkgever. Het gaat om de AH.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee , geen recht ! Zeker niet als je zelf geen kosten maakt zou het zelfs fraude zijn . Jou onbelast loon uit betalen ja dat gebeurt wel . Maar maak je kosten dan mag !!! Je werkgever je daar in tegemoet komen . Maar moet dat niet .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krijgen collega's wel reiskostenvergoeding dan? Volgens mij doet de AH daar niet aan omdat de meeste mensen gewoon in de buurt wonen.

Antwoorden (3)

Je werkgever is niet verplicht reiskosten te betalen of je nu met een ov studentenkaart reist of zonder.
11 jaar geleden
Ja, want je maakt namelijk geen reiskosten. Dus hoeft je werkgever niks te vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Het betalen van reiskostenvergoeding door de werkgever is geen wettelijke plicht. Je hebt er alleen recht op als het in de CAO staat of in de arbeidsovereenkomst.

- Als je er recht op hebt, moet hij hem betalen (max. euro 0,19/km belastingvrij te vergoeden, ongeacht het vervoermiddel). Als je met iemand meerijdt, krijg je 'm niet (dan heb je geen kosten. En degene met wie je meerijdt krijgt 'm wel, inclusief eventuele omrijkilometers). Als je een OV-kaart van de zaak krijgt, natuurlijk ook niet.

Als je met de fiets komt, krijg je 'm wel (en die kost geen euro 0,19/km). Dat jij 'toevallig' een OV-studentenkaart hebt in plaats van een fiets is geen reden om de vergoeding niet te betalen. Je had 'm namelijk ook níet kunnen hebben en dan had de werkgever de reiskostenvergoeding óók moeten betalen als je er recht op had.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, dus als het in je CAO staat, heb je er recht op. Zo niet: dan heb je geen recht.
Computoon
11 jaar geleden
In de individuele arbeidsovereenkomst kan natuurlijk ook. (Niet elk bedrijf heeft een CAO).