Recht op reiskostenvergoeding met ov studentekaart?

Hallo

kan mijn werkgever weigeren mij reiskostenvergoeding uit te betalen als ik reis met mijn ov studentekaart? Ik heb een weekkaart en reis doordeweeks naar mijn werkgever. Het gaat om de AH.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je werkgever is niet verplicht reiskosten te betalen of je nu met een ov studentenkaart reist of zonder.

Ja, want je maakt namelijk geen reiskosten. Dus hoeft je werkgever niks te vergoeden.

- Het betalen van reiskostenvergoeding door de werkgever is geen wettelijke plicht. Je hebt er alleen recht op als het in de CAO staat of in de arbeidsovereenkomst. - Als je er recht op hebt, moet hij hem betalen (max. euro 0,19/km belastingvrij te vergoeden, ongeacht het vervoermiddel). Als je met iemand meerijdt, krijg je 'm niet (dan heb je geen kosten. En degene met wie je meerijdt krijgt 'm wel, inclusief eventuele omrijkilometers). Als je een OV-kaart van de zaak krijgt, natuurlijk ook niet. Als je met de fiets komt, krijg je 'm wel (en die kost geen euro 0,19/km). Dat jij 'toevallig' een OV-studentenkaart hebt in plaats van een fiets is geen reden om de vergoeding niet te betalen. Je had 'm namelijk ook níet kunnen hebben en dan had de werkgever de reiskostenvergoeding óók moeten betalen als je er recht op had.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100