Betaal je over overwerk nu echt meer belasting?

Er wordt altijd beweerd dat er over overwerk of overige inkomsten meer belasting af gaat dan je basisloon.
Maar als ik mijn belastingaangifte doe geef ik toch één jaarinkomen op, ongeacht of dat basisloon, overwerk, vakantiegeld, bonus of iets dergelijks is?
Dan wordt over dat totaalbedrag berekend hoeveel inkomstenbelasting ik moet betalen nogmaals ongeacht wat voor inkomen het is.

Of is dit een belangrijk verschil tussen loon- en inkomstenbelasting?

Maar dan is het toch voor iedereen die niet verplicht aangifte hoeft te doen (bijv. omdat er geen aftrekposten zijn) slim om te kijken of je nog belasting terugkrijgt als je wel (vrijwillig) aangifte doet? Zeker als je veel inkomsten hebt buiten je basisloon.

Of is het een broodje aap verhaal wat de werknemer wijs gemaakt wordt door de werkgever?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee en ja, je belasting is als volgt opgebouwd. Over het eerste deel van je inkomen betaal je geen belasting. Dat s de belastingvrije voet. Pas daarna kom je in de eerste belastingschijf. En als je die heb volverdiend kom je in de tweede schijf. Jouw overwerk komt bovenop je reguliere inkomen en dat valt netzoals je laatsverdiende euro in jouw hoogste schijf. Het lijkt alleen zo dat je over het ruguliere inkomen minder belasting betaalt, maar dat komt dus door die belastingvrije voet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wist ik dus wel.
Het gaat mij erom dat er beweerd wordt dat overwerk op zich altijd extra belast wordt. Nee, dus. Alleen als je daardoor in een hoger belastingschijf komt wordt dat meerdere hoger belast, maar niet anders dan dat je even hoge loonsverhoging zou krijgen.
Stel dat je met basissalaris en overwerk e.d. nog steeds in dezelfde belastingschijf valt, wordt er dus over het overwerk dezelfde belasting geheven als over het deel van het basisloon wat niet onder de belastingvrije voet valt. En dat was eigenlijk mijn vraag. Want er wordt zo vaak beweerd dat het overwerk e.d. allemaal niet zo'n zin heeft, want er gaat toch meer belasting af. Niet dus, toch? Het enige nadeel van zulke inkomsten die ik kan bedenken is dat ze niet meetellen voor als je in een uitkeringssituatie terecht komt. Dan wordt alleen naar je basisinkomen gekeken wat op zich m.i. weer vreemd is, maar goed, zo is het nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms wordt het op je loonstrook wel al hoger belast, maar kan dat weer verrekend worden bij je belastingaangifte.
Volgens mij heb jij volkomen gelijk Alex
fisbel
10 jaar geleden
Het algemene antwoord op de vraag is al gegeven: over overwerk wordt dezelfde belasting betaald als over gewoon werk. Er wordt echter op geen enkele manier gerept over eventuele bijkomende effecten van de extra verdiensten. Het belangrijkste effect betreft de toeslagen: hoe meer er wordt verdiend des te minder toeslag. In bepaalde situaties kan dat (uiterst) nadelig uitpakken. Er kan ook een bijkomend effect zijn wat betreft de partner.
Voorbeelden:
* De algemene heffingskorting voor een niet verdienende partner (B)kan uitsluitend verzilverd worden als er voldoende belasting wordt betaald door partner A.
* Een AOW-toeslag voor A is er uitsluitend als de partner B (65-) geen of een relatief gering inkomen heeft. Voor aftrekposten zoals ziektekosten en giften gelden drempels die afhankelijk zijn van (gezamenlijk) inkomen. Een hoger inkomen werkt dan nadelig. Voor hypotheekrenteaftrek kan een hoger inkomen weer voordelig zijn als de aftrek in een hogere belastingschijf plaatsvindt. Zo zijn er veel ins en outs, een algemeen antwoord dat voor 100% de lading dekt is niet te geven. Dat maakt de belastingaangifte in de verschillende persoonlijke situaties echter boeiend.