Vandaag heb te horen gekregen dat ik niet meer welkom meer ben op mijn werk. Ik moet mijn arbeidscontract voortzetten in een ander winkel. Mag dit?

De reisafstand is per dat 4 uur en 10 minuten!! Dit vind ik niet acceptabel. De reden voor mijn vertrek is een negatieve onderlinge sfeer. Mijn functioneren stond niet ter discussie en uit niets blijkt ook dat ik niet goed functioneerde. Kan ik zomaar met een voor mij belachelijke reisafstand overgeplaatst worden? Ik weet niet wat ik moet doen!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Lijkt erop dat ze wellicht van je af willen, heb je een vast contract? Als dat het geval is kunnen ze je niet zomaar ontslaan en begint het wegpest spelletje door jou over te plaatsen naar het maximaal toegestaande "filiaal" qua afstand van jouw woonplaats. Hierdoor hopen ze te bereiken dat jij zelf ontslag neemt omdat je gewoon weg te ver/lang moet reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit mag niet.
Als er al sprake is van slecht functioneren zal men dit met dossieropbouw moeten kunnen aantonen. Dat kan men niet begrijp ik.

Verder is een werkgever verplicht zaken met rede te behandelen. Dik 4 uur reistijd is geen rede.

Benader je vakbond of rechtsbijstandverzekering vor advies als je wegever dit doorset
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag niet zomaar. Als het bedrijf zelf gaat verhuizen heb je vrij weinig rechten (zie http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2122 ) maar hiervan is geen sprake want je word overgeplaatst naar een andere vestiging.
Een negatieve sfeer is een vaag begrip en het is voor hen, hoogstwaarschijnlijk, niet aantoonbaar dat dit door jou toedoen komt.
Je zult hierover juridisch advies moeten inwinnen. De gemakkelijkste en goedkoopste manier om dat te doen is door contact op te nemen met het juridisch loket.
Daar zijn juridisch medewerkers die je telefonisch kunnen adviseren, als je vraag complex is kun je ook een afspraak maken om een van hun vestigingen te bezoeken.
Je kunt ze telefonisch bereiken op nummer: 0900-8020.
Zie voor meer informatie hun site bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een arbeidsovereenkomst is een overeenkomst en deze moeten strikt worden nageleefd, ook door de werkgever. Het zomaar veranderen van afspraken is in beginsel dan ook niet mogelijk. De leidraad of er sprake is van een wijziging wordt dus op de eerste geplaatst gevormd door de afspraak. het is bijvoorbeeld mogelijk dat is afgesproken dat U Uw werkzaamheden uitvoert in een bepaald filiaal.
Verder moet er anders een gegronde reden zijn je functioneren staat niet ter discussie alleen de sfeer maar waarom moet jij dan weg?
Verder ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt en na inschakeling van een advocaat mochten ze dat niet doen.
Gevolg is wel dat je werkgever dan oordeelt dat de onderlinge verhouding dusdanig verstoord is dat verder gaan geen optie is en ontslag voor je aanvraagt.Ik denk echt dat in dit geval je werkgever gewoon van je af wil.
Volgt er uiteindelijk ontslag uit dan kan je via de rechter schadevergoeding eisen,meestal komt dat neer op 1 netto maandsalaris per gewerkt jaar.
Ga naar een bureau voor rechtshulp/rechtswinkel en vraag advies.Of vraag een gesprek aan bij een advocaat gespecialiseerd in arbeidsrecht.
Via deze link staat er 1 die je vrijblijvend kan bellen.
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=142085
Eventueel kan je ook het UWV inlichten dat je het vermoeden hebt dat je werkgever je eruit wil werken.
Verder ik heb me toen gelijk ziek gemeld(overspannen)misschien niet de juiste manier maar ja je moet nu aan jezelf denken.Naar je dokter toe medicijnen vragen want je kan niet slapen/huilt vaak enzenz(uiteraard neem je die niet in)Je zal verbaast zijn want een controlerend arts valt collega's niet zomaar af (was bij mij ook zo)stuurt je echt niet zomaar weer aan het werk.Het zal sowieso niet prettig zijn voor je maar laat je niet kisten maar het is wel zaak dat je stappen neemt.Heel veel sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder bepaalde omstandigheden kan je werkgever eenzijdig je arbeidsvoorwaarden wijzigen, waaronder je werkzaamheden. Zo mag je een eenzijdige functiewijziging niet weigeren, als het belang van je werkgever bij die wijziging groter is dan dat van jou. Dit kan het geval zijn bij bedrijfseconomische belangen van de werkgever.

Praktijkvoorbeeld
Een werknemer werkte sinds enige tijd als Coördinator werkplaats. Hij had een centrale rol en voorbeeldfunctie in het vrij kleine bedrijf. Ondanks verschillende verbetertrajecten slaagde de man er echter niet in te voldoen aan de verwachtingen van zijn werkgever. De werkwijze van de werknemer had nadelige gevolgen voor de bedrijfsvoering en er waren zelfs financiële consequenties voor het bedrijf. Zijn werkgever plaatste hem daarom in een andere functie, met behoud van alle arbeidsvoorwaarden. De werknemer weigerde dit en stapte naarr de rechter.

Volgens de rechter stond het functioneren van de werknemer al langere tijd ter discussie en was zijn werkwijze van negatieve invloed op de bedrijfsvoering. Bovendien werd de werknemer niet benadeeld omdat hij alle arbeidsvoorwaarden behield. De nieuwe werkzaamheden waren weliswaar minder afwisselend, dit woog echter niet op tegen het belang van de werkgever.

Ik kan niet beoordelen in hoeverre jij invloed hebt gehad op de negatieve sfeer die volgens je werkgever kennelijk door jou veroorzaakt is.
Mocht je van mening zijn naa het lezen van bovengenoemd voorbeeld dat dit niet voor jou van toepassing is, dan rest je niets ander dan een advocaat in de arm te nemen en het aan een rechter voor te leggen.