Is nachtdienst draaien nu echt zo slecht voor een mens?

Ik draai namenlijk alleen maar nachtdiensten (in een bejaardenhuis) op me werk.
En ik hoor altijd maar om me heen dat dat zo slecht voor je is omdat je je bioritme steeds omdraait.
En het slecht is voor je gezondheid.

Ik vraag me af is het nou echt zo slecht voor een mens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij wel! Zit nu in mijn tweede nacht dienst en ik moet er nog 3..ik kan niet meer!! Word er zo beroerd van altijd!! Knap dat je alleen maar nacht diensten kunt draaien...pff mij niet gezien ;)
TineB
5 jaar geleden
Zelf ervaar ik dat niet zo. Ik ben altijd een nachtmens geweest en vroeg op staan vond ik een crime. Ik ben nu 50 jaar en werk sinds een jaar in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking in de nachtdienst. Ik vind het heerlijk, vroeger had ik veel fysieke klachten en nu niet meer. Ik slaap overdag goed en het voelt als uitslapen als ik rond 16.30 uur wakker word. Tussendoor ook langer vrij, geweldig ik zou niets anders meer willen en ik voel me er goed bij. Succes!

Het beste antwoord

Ja, onderzoeken hebben uitgewezen, dat er gezondheidsrisico's kunnen vastzitten aan werken in de nacht.

Mogelijke gezondheidsrisico’s

*Chronische slaapklachten
*Problemen met de spijsvertering
*Stress
*Verhoogde kans op hart en vaatziekten: De kans dat een nachtwerker een onregelmatige hartslag heeft is twee keer zo groot als die van een werkende in dagdienst. Bovendien blijkt uit onderzoek dat het hart midden in de nacht minder goed werkt omdat het lichaam is geprogrammeerd om op die tijd te rusten.
*Grotere kans op borstkanker en prostaatkanker: Uit onderzoek is gebleken dat nachtwerkers vaker borstkanker of prostaatkanker ontwikkelden dan mensen die alleen overdag werken.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar... +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Het is niet alleen maar slecht, omdat mensen heel verschillend reageren op nachtdiensten. Er zijn immers ook echte avondmensen en echte ochtendmensen. Ochtendmensen zullen meer moeite hebben met nachtdiensten dan mensen die het sowieso graag laat maken.
Omdat jij alleen maar nachtdiensten draait neem ik aan dat je tegenover die nachtdiensten heel wat vrije nachten hebt? Bijvoorbeeld één week nachtdienst, één week vrij? Dat is bijvoorbeeld beter vol te houden dan twee nachten werken en dan twee nachten vrij. Dan moet je immers veel sneller omschakelen.
Jij weet zelf het beste hoe je je voelt bij deze nachtdiensten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste werkt ieder lichaam anders. Sommige mensen kunnen er niet tegen en worden in de nacht heel misselijk, andere mensen merken er niks van en werken idd alleen maar snachts. Waar je het meeste onder te lijden hebt zijn de wisselende tijden dat je slaapt. En aangezien de normale ritme normaal is zal je spijsvertering ook heel anders moeten werken. Zolang je je er goed bij voelt kan het prima, maar zodra je lang last krijgt van slaapproblemen, misselijkheid of andere klachten zou ik overwegen minder nachtdiensten te draaien. Ik moest van de nacht wel een over in de ochtend.. Dan voel je precies wat een impact de nacht op je lichaam heeft.. Lol