Ik ben op non-actief gesteld op verdenking van diefstal, wat kan ik nu doen?

Ik ben vandaag gebeld op verdenking van diefstal van geld van een client (ik werk in de zorg)

Ik mag voorlopig niet werken en weet niet waar het over gaat. Er word gezegd dat er een 'serieuze verdenking' is.

Maandag krijg ik een aangetekende briefvan mijn werk en daar staat de verdenking in.

Ik ben behorlijk gestresst, iemand enig idee wat nu kan doen?

Toegevoegd na 4 minuten:
ow btw ik heb het iet gedaan

Toegevoegd na 5 minuten:
ow btw de politie is ook ingeschakeld :(

Toegevoegd na 25 minuten:
waarom pakt de politie mij niet op als ze me verdenken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (9)

Eerst, heb je het gedaan? Zo ja, afwachten wat er gaat gebeuren, zo nee, bewijzen/getuigen zoeken die je onschuld bewijzen. Verder gewoon meewerken met alles wat er van je gevraagd wordt om alles zo snel mogelijk op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi nee heb het niet gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet altijd onmogelijk te bewijzen hoor maar als de werkgever iemand heeft die zegt dat je gestolen hebt dan sta je niet zo sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoe kan ik bewijzen dat iemand liegt of in een Complot zit? Zelfs als er camera.'s hangen waarbij te zien is dat ik iets pak of in mijn broek stop hoe bewijs ik dan dat het geen geld is? :s
Als jouw werkgever kan bewijzen dat jij dit gedaan hebt mag hij je hiervoor ontslaan. Dat betekent dat jij 'verwijtbaar werkloos bent. Dit heeft weer gevolgen voor het aanvragen van een uitkering. In het ergste geval (en dat is dit) kan een uitkering blijvend geheel worden geweigerd. Je krijgt dan geen ww en moet een bijstandsuitkering aanvragen.

Maar als je onschuldig bent kan je van je werkgever verlangen dat hij je rehabiliteerd en dat je jouw functie kan blijven uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan je nu niet zo veel doen, afwachten tot je die brief hebt, en dan zul je het wel vernemen.
Gewoon rustig blijven en vooral blijven ademen lijkt mij het beste!
Je weet zelf wel of het terecht is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je geen rechtsbijstandverzekering, want anders had je dat wel als optie gezien. Eigenlijk is het heel simpel. Als je echt niets gedaan hebt dan hoef jij je nergens zorgen over te maken. Laat ze maar met bewijzen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorlopig kun je nog even niks doen, behalve afwachten tot maandag. Maandag kun je contact opnemen met een rechtshulpwinkel of je eigen rechtshulp verzekering.
Als ze je echt verdenken moeten ze ook wel harde bewijzen hebben anders valt er niks te beginnen.
Sterkte met de situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem als de donder kontakt op met de bond en leg de situatie uit. Schrijf een aangetekende brief aan de directie dat je je niet schuldig voelt aan de diefstal. Wacht verder af wat er maandag in de brief staat. Je hoeft ook geen antwoord te geven op de vragen van de werkgever. Zelfs niet op de vragen van de politie als die al ingeschakeld is. Ga absoluut niet mee met de ontslag aanvraag die as maandag gaat volgen. Probeer aan te geven waar je was op de momenten dat de diefstallen of de diefstal heeft plaatsgevonden. Neem ook kontakt op met je direct leidinggevende en probeer de strategie uit te stippelen. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stap naar een bond die kan je verder helpen
en zeg dat je het er niet mee eens ben
de F N V kan en wil je hier bij helpen of stap naar een wetswinkel
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een aantal jaren geleden ongeveer hetzelfde meegemaakt. Geloof me; de FNV laat je gewoon stikken. Ze doen echt helemaal niets voor je. (ik heb daarna ook meteen mijn lidmaatschap opgezegd).
Als je het niet gedaan hebt,kunnen ze het ook niet hardmaken,en komt alles weer goed,ik begrijp dat je nu ontzettend in de zorgen zit.Het is ontzettend klote ergens van beschuldigd te worden wat je niet gedaan hebt! Ik wens je heel veel sterkte ermee!
12 jaar geleden
Je heb altijd recht op rechtshulp, dus stap naar een advocaat, deze zal dit voor je regelen afhankelijk van je inkomen zal er een eigenbijdrage worden gevraagt.