Wat zou jij doen als je een onderzoek moest doen en daardoor een vriend van jou ontslagen zou kunnen worden?

Stel je moet van je werkgever onderzoek doen naar de productiviteit in het bedrijf, met achter liggende reden dat hij aan de hand van jou onderzoek verslag mensen zal ontslaan.

Zou je het onderzoek dan toch uitvoeren?

Bijvoorbeeld:

Als jij weet dat één van je vriendinnen/vrienden daardoor wel eens ontslagen zou kunnen worden, wat zou jij dan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het onderzoek niet geheim zou zijn, dan zou ik mijn vriend over het onderzoek vertellen. En het onderzoek doen.
Als het geheim zou zijn, dan zou ik het niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heleboel mensen zouden zeggen: "Als ik het niet doe, dan doet een ander het wel, en ik kan er nog misschien een draai aan geven".
Dat heet "de burgemeester in oorlogstijd handelwijze".
Het gaat erom of je dat kunt verenigen met je geweten. En dat ligt voor iedereen weer anders.
14 jaar geleden
Als dit een taak is die tot je functie behoort zal je die moeten uitvoeren. Indien je dit niet kunt heb je het verkeerde beroep gekozen.
Als een gevolg van jouw onderzoek zou zijn dat een vriend ontslagen wordt functioneert hij blijkbaar niet goed. Dit gebeurt nooit van de één op de andere dag. Als het dus echte een vriend van je is dan had je hem daar beter veel eerder op aan kunnen spreken. Indien het gewoon een collega is waar jij verantwoordelijk voor bent trouwens ook. Je kunt niet iemand ontslaan na één negatieve beoordeling en/of rapport.

Toegevoegd na 1 minuut:
P.s. Ik weet uit ervaring dat het makkelijker klinkt dan het in de praktijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Was het maar waar. Dat bij reorganisaties alleen slecht functionerende mensen worden ontslagen. Welcome in this world.
Mijn eerste reaktie zou zijn : zeggen, dat ik niet objektief kan zijn, en dat hij beter iemand anders aan kan wijzen. En omdat iedereen die mij een beetje kent, wéét, dat ik erge moeite heb met het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, maw. het woord 'chaoot' is voor mij uitgevonden, vermoed ik, dat hij een wijselijk besluit neemt, en iemand zoekt die wél objektief kan zijn...Zeker als het echt om 'vrienden' gaat, ben ik erg verdedigend - ik heb er niet veel, maar kom er niet aan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als professional zou ik dat onderzoek gewoon uitvoeren, als de arbeidsproduktiviteit van mijn vriend zo laag ligt dat hij onder de maat presteerd is hij het zelf schuld,en dient hij ervoor te zorgen dat zijn produktiviteit op een normaal of hoger peil komt, ik zou wel eerlijk zijn over het onderzoek ,dat ik het uitvoer en met welke redenen, iedeen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar arbeisethos maar als iemand ver onder de maat werkt leiden alle collega's eronder,of de arbeidsproduktiviteit loopt in het algemeen terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het onderzoek doen, en tegen mijn vriend zeggen waar ik mee bezig ben en wat de gevolgen kunnen zijn. Misschien kan hij nog iets aan zijn arbeidsethos veranderen.