Kan ik ook part-time als piloot werken?

Ik wil graag piloot worden. Maar ik wil niet een week van huis zijn. Kan ik ook part-time werken als piloot?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel zegmaar. Bijvoorbeeld drie dagen achter elkaar vluchten maken. Gewoon de hele dag heen en weer (korte vluchtjes) en dan daarna 4 dagen vrij ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, als je iets ouder bent, durf je wel even weg te zijn van je vertrouwde stekje hoor. Zo niet, dan ben je niet geschikt als piloot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik durf wel... Maar ik wil niet. Ik wil niet weken van huis weg zijn in hotels zijn en dan na een maand weer een keer thuis zijn.. Ik wil gewoon ook vaak thuis zijn
capthavoc
11 jaar geleden
http://www.therightwaytotheleftseat.nl/index.php leesvoer voor je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 dagen werken en dan 4 dagen vrij zijn? Dream on.....
Als je bijv. een Tokyo of een Taipei of een Mexico vliegt, ben je na 3 dagen terug, maar dan heb je een klapper tijdsverschil en 2 vluchten van zo'n 13 - 14 uur achter de kiezen, waarvan 1 nachtvlucht.... Europa-piloten werken, net als 'gewone' mensen, 5 om 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WEKEN van huis? Man, je zit niet op een zeevaartschip! De wereld is helemaal niet zo groot hoor en inderdaad binnen Europa ben je ook zo weer thuis. Momenteel zijn er veel te veel piloten en mensen die al moeilijk doen over een dagje van huis zullen ze er eerder uitgooien.

Het beste antwoord

misschien met een klein vliegtuigje ? ergens in australie of zo
maar europa en andere landen ? continenten
ik denk het eigenlijk niet, als je zeg maar een of andere jumbo jet zou vliegen dan ben je een dure kracht
en maatschappij investeren ontzettend veel in je training en scholing etc en dan moet je behoorlijk vlieguren maken

je zou wel eens kunnen denken aan helikopterpiloot worden ?
die hebben ene veel kleinere actie radius en ben je denk ik elke dag gewoon thuis.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord! :)
Maar ik wil sowieso vliegtuigpiloot worden, maar indderdaad ook van kleine vliegtuigjes. Jeweetwel van bijvoorbeeld cityhopper ofzo. Gewoon korte vluchtjes van maar iets van 50 minuten of 1 uurjte.
capthavoc
11 jaar geleden
Geen idee hoe dat precies allemaal werkt maar ik denk dat je wel rekening moet houden met je vliegschool
en die toelating is allereerst superzwaar Deze zal toch zeker in het begin veel vergen
als je eenmaal commercieel piloot bent kan je zelf kiezen
maar het leven van een piloot is als een vrachtwagen chauffeur lijkt mij
Dus je moet er sowieso tegen kunnen
meerdere weken van huis te zijn.
Omdat je dat toch enigszins een zeer elite groepje wordt
zal je niet gauw zomaar bedrijven vinden die op jouw schema werken.
De commerciele piloot functie vergt heel veel van je
als je wat ouder en meer ervaren zou hebben kan dat misschien wel
maar zoals gezegd omdat je training en opleiding minstens een ton kost De kosten voor de volledige opleiding bedragen € 104.000,-.
en waarschijnlijk wel meer Dus je werkt jaren voor de bank om zeg maar je lesgeld terug te betalen.
dus lange dagen veel weg en moordend schema
geen baantje voor de "stay at home Dad" Als je zeg maar eenmaal je lesgeld na jaren hebt afbetaald dan kan je het wat rustiger aan doen maar je raakt ook snel je brevet kwijt als er ook maar iets mis is dus dat is voor bedrijven ook een risico
dus stellen ze hele hoge eisen en
ben je absoluut niet vrij zelf je tijd in te delen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij kun je beter buschauffeur worden ;-)

Andere antwoorden (1)

Om je licentie als piloot te kunnen houden, moet je je vlieguren per jaar halen.
Dus als je senior genoeg bent binnen een vliegmaatschappij kan je bijv. 90 % og 80 % gaan werken.
Maar zelfs als je alleen Europa vliegt, ben je regelmatig 4 of 5 dagen van huis, omdat je ook op de buitenstations blijft slapen : afhankelijk van de lengte van de vluchten maak je 3 of 4 vluchten per dag, en waar je dan landt, daar blijf je ook slapen.

Als je nu al weet, dat je niet van huis wegwilt, lijkt me de keuze : piloot' niet een logische....

Piloot wordt je, omdat je wilt, nee, móét vliegen om gelukkig te zijn.

Je zou kunnen proberen bij een chartermaatschappij te gaan werken, maar daar zijn de werkomstandigheden (=salaris, werktijden/rustregeling, aan- en afmeldtijden) vaak minder gunstig dan bij lijndienstmaatschappijen.
En je bent, óók als piloot, blij, als je een goede baan vindt.....

Op dit ogenblik hebben de maatschappijen in het Midden-Oosten de toekomst in handen. Er is daar nog wél ruimte om nieuwe landingsbanen, of zelfs hele nieuwe vliegvelden aan te leggen : in Dubai wordt een vliegveld geopend met 6 landings/startbanen, helemaal ingericht op de megagrote Airbussen. Dit worden de nieuwe 'hubs', nu Londen, Frankfurt, Parijs en AmsterdamSchiphol geen nieuwe banen kunnen aanleggen, en bovendien door allerlei restricties als geluidshinder en aanvliegroutes en CO2-uitstoot ernstig belemmerd worden. Je zal zien, dat in 10 jaar tijd het vliegverkeer alle overstappen tussen Amerika en het Verre Oosten (groei-economiëen!!) via het Midden Oosten gaat lopen.

Dus die vliegmaatschappijen zullen de meeste piloten in dienst nemen - maar die werken dus hoofdzakelijk intercontinentaal.

Ik zou er toch nog maar eens over nadenken : als je een week bent weggeweest, ben je ook weer een paar dagen thuis, tenslotte....'t is een ander leven dan een 9-5-job, waarbij je wél elke avond thuis kan zijn.
Als dát voor jou belangrijk is, moet je gewoon een andere baan gaan zoeken, en dus een andere opleiding gaan volgen!