Kan ik ook part-time als piloot werken?

Ik wil graag piloot worden. Maar ik wil niet een week van huis zijn. Kan ik ook part-time werken als piloot?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel zegmaar. Bijvoorbeeld drie dagen achter elkaar vluchten maken. Gewoon de hele dag heen en weer (korte vluchtjes) en dan daarna 4 dagen vrij ofzo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

misschien met een klein vliegtuigje ? ergens in australie of zo maar europa en andere landen ? continenten ik denk het eigenlijk niet, als je zeg maar een of andere jumbo jet zou vliegen dan ben je een dure kracht en maatschappij investeren ontzettend veel in je training en scholing etc en dan moet je behoorlijk vlieguren maken je zou wel eens kunnen denken aan helikopterpiloot worden ? die hebben ene veel kleinere actie radius en ben je denk ik elke dag gewoon thuis.

Om je licentie als piloot te kunnen houden, moet je je vlieguren per jaar halen. Dus als je senior genoeg bent binnen een vliegmaatschappij kan je bijv. 90 % og 80 % gaan werken. Maar zelfs als je alleen Europa vliegt, ben je regelmatig 4 of 5 dagen van huis, omdat je ook op de buitenstations blijft slapen : afhankelijk van de lengte van de vluchten maak je 3 of 4 vluchten per dag, en waar je dan landt, daar blijf je ook slapen. Als je nu al weet, dat je niet van huis wegwilt, lijkt me de keuze : piloot' niet een logische.... Piloot wordt je, omdat je wilt, nee, móét vliegen om gelukkig te zijn. Je zou kunnen proberen bij een chartermaatschappij te gaan werken, maar daar zijn de werkomstandigheden (=salaris, werktijden/rustregeling, aan- en afmeldtijden) vaak minder gunstig dan bij lijndienstmaatschappijen. En je bent, óók als piloot, blij, als je een goede baan vindt..... Op dit ogenblik hebben de maatschappijen in het Midden-Oosten de toekomst in handen. Er is daar nog wél ruimte om nieuwe landingsbanen, of zelfs hele nieuwe vliegvelden aan te leggen : in Dubai wordt een vliegveld geopend met 6 landings/startbanen, helemaal ingericht op de megagrote Airbussen. Dit worden de nieuwe 'hubs', nu Londen, Frankfurt, Parijs en AmsterdamSchiphol geen nieuwe banen kunnen aanleggen, en bovendien door allerlei restricties als geluidshinder en aanvliegroutes en CO2-uitstoot ernstig belemmerd worden. Je zal zien, dat in 10 jaar tijd het vliegverkeer alle overstappen tussen Amerika en het Verre Oosten (groei-economiëen!!) via het Midden Oosten gaat lopen. Dus die vliegmaatschappijen zullen de meeste piloten in dienst nemen - maar die werken dus hoofdzakelijk intercontinentaal. Ik zou er toch nog maar eens over nadenken : als je een week bent weggeweest, ben je ook weer een paar dagen thuis, tenslotte....'t is een ander leven dan een 9-5-job, waarbij je wél elke avond thuis kan zijn. Als dát voor jou belangrijk is, moet je gewoon een andere baan gaan zoeken, en dus een andere opleiding gaan volgen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100