Om je licentie als piloot te kunnen houden, moet je je vlieguren per jaar halen.
Dus als je senior genoeg bent binnen een vliegmaatschappij kan je bijv. 90 % og 80 % gaan werken.
Maar zelfs als je alleen Europa vliegt, ben je regelmatig 4 of 5 dagen van huis, omdat je ook op de buitenstations blijft slapen : afhankelijk van de lengte van de vluchten maak je 3 of 4 vluchten per dag, en waar je dan landt, daar blijf je ook slapen.
Als je nu al weet, dat je niet van huis wegwilt, lijkt me de keuze : piloot' niet een logische....
Piloot wordt je, omdat je wilt, nee, móét vliegen om gelukkig te zijn.
Je zou kunnen proberen bij een chartermaatschappij te gaan werken, maar daar zijn de werkomstandigheden (=salaris, werktijden/rustregeling, aan- en afmeldtijden) vaak minder gunstig dan bij lijndienstmaatschappijen.
En je bent, óók als piloot, blij, als je een goede baan vindt.....
Op dit ogenblik hebben de maatschappijen in het Midden-Oosten de toekomst in handen. Er is daar nog wél ruimte om nieuwe landingsbanen, of zelfs hele nieuwe vliegvelden aan te leggen : in Dubai wordt een vliegveld geopend met 6 landings/startbanen, helemaal ingericht op de megagrote Airbussen. Dit worden de nieuwe 'hubs', nu Londen, Frankfurt, Parijs en AmsterdamSchiphol geen nieuwe banen kunnen aanleggen, en bovendien door allerlei restricties als geluidshinder en aanvliegroutes en CO2-uitstoot ernstig belemmerd worden. Je zal zien, dat in 10 jaar tijd het vliegverkeer alle overstappen tussen Amerika en het Verre Oosten (groei-economiëen!!) via het Midden Oosten gaat lopen.
Dus die vliegmaatschappijen zullen de meeste piloten in dienst nemen - maar die werken dus hoofdzakelijk intercontinentaal.
Ik zou er toch nog maar eens over nadenken : als je een week bent weggeweest, ben je ook weer een paar dagen thuis, tenslotte....'t is een ander leven dan een 9-5-job, waarbij je wél elke avond thuis kan zijn.
Als dát voor jou belangrijk is, moet je gewoon een andere baan gaan zoeken, en dus een andere opleiding gaan volgen!