Welke 5 vragen kan ik aan een klant stellen om zijn wensen boven water te krijgen, zodat ik hem dan optimaal kan helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Antwoorden (5)

Wat is het dat uw wenst?
Oftewel, wat wil je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....en de andere 4 vragen? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zijn flexibel als gevolg van het antwoord op vraag 1. :P
Wat hij wil , voor wie het is, hoeveel hij er aan wil uitgeven, welke kleur/maat, of je nog iets voor hem kan doen. Hem kan ook haar zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 Kan ik u helpen?
2 Waar bent u naar op zoek?
3 Heeft u nog speciale wensen?
4 Hoe wenst u te betalen?
5 Zal ik het voor u inpakken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een beetje lastig om daar een panklaar antwoord op te geven gezien ik geen idee heb wat voor een product het is of wat voor dienst het is en onder welke omstandigheden.
Maar voor alles geldt, stel open vragen.

De vraag: Wat kan ik voor u betekenen? is een vraag die aangeeft dat jij bereid bent je volledig in te zetten.

"Mag ik u helpen" of "Kan ik u helpen" is te standaard en kom je vooral tegen bij de Mc Donald's en in kledingzaken.
Dat vragen ze aan iedereen, dus je voelt je als klant niet "speciaal".

Ook een vraag als: "Wat wilt u? of "Wat wenst u?" kan, afhankelijk van de intonatie, als lastig worden ervaren, omdat er een lading aan zit. De klant kan dit ervaren als een vraag waarop hij een goed antwoord MOET geven.

Wat ook prettig is voor een klant om te ervaren is dat als jij iets hebt uitgelegd of een product hebt aangedragen om te vragen: "Hoe kijkt u er tegen aan?" met als doel de ruimte te geven dat de klant zijn mening kan ventileren, hiermee voorkom je dat de klant het gevoel krijgt dat hem iets wordt aangesmeerd.

In die context moet je gaan zitten als je vragen stelt aan een klant. Vermijd standaard zinnetjes, geef de klant het gevoel dat hij deel uitmaakt van de beslissing en de visie.

En mijns inziens de beste vraag om af te sluiten :"Heeft u nog vragen over het product cq dienst?"

Niet afsluiten met een gesloten vraag zoals "Is alles duidelijk?" Want het blijkt dan mensen dan sneller zeggen: "Ja hoor" ook als ze het niet helemaal begrijpen maar bang zijn om dom over te komen zeggen ze sneller ja.
Ook niet "Heeft u VERDER nog vragen?" want dat verder kan impliceren dat je hem eigenlijk zat bent.

Met" Heeft u nog vragen.." zal een klant eerder het gedeelte aankaarten wat hem niet helemaal duidelijk is en jouw vriendelijk bedanken voor de moeite.

Dus open vragen wat ik al aangaf. En probeer dit soort vragen op jezelf uit, hoe zou jij reageren op een bepaalde vraag, is dat prettig om te horen, voel je je er comfortabel bij, dan geldt dat doorgaans ook voor de klanten die jij met die vraag aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan in welke situatie jij dat vraagt. Werk je in een winkel dan stel je andere vragen dan wanneer je aan een balie staat.

Meestal vraag je wel:
1. Waarmee kan ik u helpen of
2. Kan ik u helpen?

Als ze kleding of schoenen of andere persoonlijke dingen willen kopen kun je, eerst bovenstaande vraag stellen en dan (als je mag helpen):
1. Heeft u al een idee wat u zoekt?
Zo ja, vraag hier op door...
2. Van wat voor soort kleding houdt u (of schoenen of...)
3. Weet u al welke kleur u zoekt?
4. Hoog, laag (hak) of strak of wijd (kleding), modern, klassiek etc.

Licht anders even toe voor wat voor soort klant je dit zoekt! Dan krijg je duidelijkere antwoorden van ons.