Is het schending van privacy als een baas op een openbaar profiel informatie over een werknemer leest en hier acties aan koppelt?

Als een baas op een openbaar profiel van zijn werknemers leest dat een bepaalde dag geen succes was mag hij jou dan op het matje roepen of is dat een inbreuk op privacy? En is dat ook wettelijk toegestaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Het is niet netjes, maar schijnbaar mag het wel:

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/52827/Ontslag_na_klacht_op_Facebook_.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn binnen een bedrijf vaak regels voor. Je profiel op hyves of waar je het ook op zet is openbaar, iedereen mag het in principe lezen, dus het is geen schending van je privacy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dus, je mag doen wat je wilt met openbare informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag je baas zeker,het was beter geweest als hij /zij het profiel op gesloten had gezet.
Het is in ieder geval geen schending van privacy, want je hebt het gewoon op een openbaar profiel neergezet.
Als hij het in jouw dagboek gelezen had, dan was het een heel ander verhaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Veel bedrijven hebben ook een policy waarin ze hun medewekers vragen om niets over het bedrijf op hun sociale website te plaatsen.

Er zijn gevallen bekend van medewerkers die werden ontslagen na het plaatsen van bepaalde opmerkingen of bepaalde foto's op hun profielen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee rebecca, dat mag.
Wil je morgen om 10 uur op mijn kantoor zijn, we hebben nog wel wat zaken om over te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heheh... +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1000
Geen inbreuk op je privacy, je laat immers zelf de deur van een openbaar profiel open staan!

Toegevoegd na 6 minuten:
indien je in jouw profiel meld dat die bepaalde dag op je werk geen succes was , is het juist inbreuk op de privacy van je werkgever !
12 jaar geleden
Voor mijn gevoel valt deze vraag ook weer in de categorie "ik ben het niet eens met mijn baas, wat zijn mijn rechten".

Hou dit motto aan: vraag je niet steeds af wat je rechten zijn, maar count your blessings! Wees blij dat je kunt werken, en zorg voor een goede verstandhouding met je collega's en je baas!

Denk logisch na: je wil toch goed met je baas op kunnen schieten als je nog langer voor hem wil werken? Dan zorg je er toch voor dat je niet negatief over hem of zijn bedrijf gaat praten op plaatsen waar hij het kan lezen?

Als ik een werknemer zou hebben waarvan ik lees dat hij het niet naar zijn zin heeft of negatief over het bedrijf praat, dan zou ik ook denken: ik heb liever mensen die positief over mij en het bedrijf praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het niet altijd met je eens, maar hier wel 100%.
+
jodyenboyke
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! Plusje dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens!