Is een werkgever verplicht om om contact te verstrekken als je betaald werk verricht voor hem

Ben al 4 maand in dienst krijg loon wit uitbetaald maar heb nog geen contract mag dat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een schriftelijk contract is wettelijk niet verplicht maar de totstandkoming daarvan kan in de CAO zijn vermeld.
Deze dus opvragen bij de werkgever of je werknemersorganisatie en nalezen.
Overigens is het voor het goede begrip wel verstandig om een schriftelijke bevestiging van het afgesproken te vragen, waarvoor jij bij akkoord tekent.
Dat voorkomt misverstanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de arbeidsovereenkomst (ao, - zo heet een arbeidscontract volgens de wet) altijd bewijzen doordat je gewerkt hebt bij de werkgever en hij jou loon heeft uitbetaald. Dus iets op schrift is niet NODIG, niet essentieel.
Maar wèl nuttig om bepaalde afspraken te kunnen bewijzen. Wanneer je jouw ao krijgt: GOED nakijken of alles erin staat en er niet iets instaat dat niet is afgesproken!
Een aantal zaken kan alleen geldig worden overeengekomen als het schriftelijk (en door een meerderjarige) is ondertekend, zoals bijv. een concurrentiebeding. Dus dat heb je niet!
Verder is de inhoud van jouw ao voor een groot deel bepaald door de wet: er zijn bepalingen van dwingend recht en regelend of aanvullend recht: dwingend-rechtelijke bepalingen: daar kan door partijen NIET van worden afgeweken (vb: ontslagbescherming) maar aanvullend-rechtelijke bepalingen wèl (in de wet staat dan zoiets als "partijen kunnen overeenkomen . . . ) maar dan moet het door degene die zich erop beroept bewezen worden. Dáárvoor is dan een schriftelijk contract vaak nuttig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo
Zodra je in dienst treed bij een werknemer en verricht arbeid voor geld.
Moet je zeker een contract teken, je bent dan nl ook verzekerd voor de arbeid die je verricht, en teven zijn je taken dan vastgesteld in je contract als de werkzaamheden waar je verandwoordelijk voor bent.
Ook moet de werknemer je aanmelden bij de pensioen dienst en belasting. afh van leeftijd de pensioen dienst.