Hoe gaat het eigenlijk ; als je een eigen huis hebt en je krijgt geen uitkering meer? Kom je dan wel in de bijstand en hoeveel is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst netjes opeten he..

Het beste antwoord

Als je een eigen huis hebt kom je boven die vermogensgrens uit en krijg je dus geen bijstands uitkering.
Je kunt dan wel een uitkering via de kredietbank krijgen, maar die betaal uiteindelijk zelf, want dan nemen ze een extra hypotheek op je huis, die je weer terug moet betalen als je weer werk hebt.
Maar voor alle in en outs kun je het beste de sociale dienst of het UWV raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt.

Andere antwoorden (4)

Dan vraag je via UWV de WWB (= Wet Werk en Bijstand) uitkering aan, die wordt verstrekt door je lokale gemeente, als je die uitkering toegewezen krijgt.

Bel met je lokale werkbedrijf (UWV) leg je situatie uit en vraag naar een WWB uitkering, zij leggen je dan uit hoe dat alles exact in zijn werk gaat.

Mocht het toch anders gaan, leggen zij je exact uit wat voor jou de te volgen stappen zijn, succes:)

Toegevoegd na 3 minuten:
Hangt natuurlijk ook af van je situatie (getrouwd, samenwonend, partner ja of nee, inkomen parter en dergelijke, kan allemaal meewegen in de beslissingen. En of je spaargeld hebt of ander kapitaal, waarde van je auto en dergelijke, ja, is niet altijd makkelijk:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit geldt niet helemaal zo als je een eigen huis hebt.
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als u 27 jaar of ouder bent en Nederlander bent of kunt worden gelijkgesteld met een Nederlander. Bovendien moet u in Nederland wonen of verblijven. Bent u jonger dan 27 jaar? Dan kunt u mogelijk recht hebben op een werkleeraanbod en inkomensvoorziening op basis van de Wet investeren in jongeren (WIJ).

ook moet je onder het maximaal toegestaan vermogen zitten voor alleenstaande is dit € 5.555,00
voor alleenstaande ouder is dit € 11.110,00
voor gehuwd (dit bedrag geldt voor beide partners samen) € 11.110,00

verdere details staan op de site van de link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt in elk geval een bijstandsuitkering maar je moet er wel rekening mee houden als je bezit,ik geloof boven de 34000 euro is en zit in je huis dan krijg je de uitkering op basis van een lening en komt het bedrag dat je van de bijstand hebt ontvangen over de grens heen dan hof je dat niet meer terug te betalen maar het bedrag dat je ontvangen hebt tot de grens wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je onder de 50 bent bij ontslag dan moet je je vermogen zover opmaken dat je op je rekening het maximum hebt wat toegestaan is. Voor alleengaanden is dat ongeveer 5000 euro. En de overwaarde van je huis moet je "opeten"
Ben je ouder dan 50 dan heb je 2 mogelijkheden: Je bent maximaal 3 maanden werkloos en je hebt nog geen werk gevonden dan gelden de regels voor mensen jonger dan 50
Ben je ouder en langer werkloos, meer dan 3 maanden, dan kun je recht hebben recht op IOAW, Je krijgt geld op bijstandsniveau maar er is geen vermogenstoets. Dus naar de waarde van je huis en wat er op je spaarrekening staan wordt niet gekeken. je houdt wel de sollicitatieverplichting.
anneliez