Die is er niet, en dat behoort dan ook niet gevraagd te worden in een sollicitatiegesprek.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging voor Personeelbeleid (NVP) staat:
De arbeidsorganisatie stelt alleen vragen over aspecten die voor de functie en/of voor de functievervulling relevant zijn.
Vragen over privézaken zijn zelden relevant en horen in een dergelijk gesprek dan ook niet thuis.

Maar in de praktijk worden toch onbehoorlijke vragen gesteld. Formeel mag je antwoord weigeren. En als het echt te bont wordt dan staat het je natuurlijk altijd vrij om je sollicitatie af te breken.
Voorbeelden van wedervragen die je kunt stellen:
- Die vraag verbaast me eerlijkgezegd een beetje. Waarom is dat voor deze functie van belang?
- Is er een bepaalde reden waarom u deze vraag over mijn privésituatie stelt?
Je kunt de vraag ook met een ontspannen grapje terugkaatsen:
- Trouwplannen? Wilt u dat misschien eens aan mijn vriend vragen?
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Grapje maken doet het altijd leuk! "Heb je kinderen?" "wil je er een van me kopen?"

Andere antwoorden (3)

Iemand met een relatie wil minder snel overwerken dus dat is wel relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of wil juist heel graag overwerken!:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- helemaal mee oneens....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ T74: LOL
Niet.

Je zou wel kunnen vragen naar de privesituatie. Gewoon uit belangstelling. Of hij/zij kinderen heeft, en hoe oud die zijn en wat hun naam is.
Of iemand getrouwd is, of samenwoont doet niet zo terzake.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk ben je een stabieler persoon als je een partner hebt/getrouwd bent.
Men zegt toch altijd dat achter elke sterke man een sterke vrouw staat?
Denk dat dit dus best positief kan zijn.