Hoe kan je kinderpsygoloog worden?

Ik zou graag antwoord willen hebben hierop,
Welke diplomamoet ik ervoor hebben,
welke opleiding moet je ervoor doen?
waar moet je opletten bij het werk?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Zoals je misschien wel geraden had moet je sowieso psychologie gestudeerd hebben. Daarna moet je ongetwijfeld nog wat vervolgopleidingen doen.
Welke vervolgopleidingen precies dat ligt aan het soort kinderpsycholoog wat je bedoelt. Wil je gewoon een praktijk aan huis openen dan hoef je niet eens aanvullende opleidingen te volgen. Sterker nog, psycholoog is geen beschermd beroep, dus als je wil kun je jezelf nu al kinderpsycholoog noemen ;)

Maar even terug komend op de opleiding psychologie. Dit is een universitaire opleiding. Dus het is wel zo handig als je VWO hebt gedaan.
Dus goed je best doen op school! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
[Stap 1] Allereerst moet je zorgen dat je op de universiteit terecht komt.

Hier zijn vier manieren voor:
- Het behalen van een VWO-diploma (gymnasium/atheneum).
- Na een HBO-opleiding.
- Je propedeuse halen van een Universitaire studie of een HBO opleiding.
- Slagen voor het toelatingsexamen van de universiteit. Dit wordt het colloquium doctum genoemd en hier moet je 21 of ouder voor zijn.

Voor sommige locaties waar de opleiding Psychologie aangeboden wordt, is er een loting (bijvoorbeeld in Utrecht) en kunnen ze niet alle mensen aannemen. Zorg daarom dat je hoge cijfers haalt op je middelbare school, dan heb je een grotere kans om aangenomen te worden.

[Stap 2] Je gaat Psychologie studeren aan de universiteit.

[Stap 3] Op een gegeven moment kies je een afstudeerrichting. Aangezien jij kinderpsycholoog wilt worden, kies je bijvoorbeeld de richting 'ontwikkelingspsychologie'.

[Stap 4] Eerst werkervaring opdoen op een werkervaringsplek (2 a 3 jaar) zodat je aangenomen kan worden voor een gz-opleiding.

[Stap 5] De GZ opleiding doen (hier kom je niet makkelijk tussen). Deze duurt twee jaar.

Mocht de Universiteit voor jou niet haalbaar zijn, dan zijn er wat andere opleidingen die ik je wil aanraden.
- HBO Pedagogiek.
- HBO maatschappelijk werk en dienstverlening
- HBO creatieve therapie
- HBO Sociaal Pedagogische Hulpverlening
- MBO jeugdzorg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde kinderpsycholoog worden. Hierbij probeerde ik dit te doen:

MBO 4 Jeugdzorg
HBO Pedagogiek
Universiteit (Bachelor) Psychologie
Universiteit (Master) Kinderpsychologie
En daarna geloof ik nog aanvullende cursussen.
Maar je mag je na die master wel kinderpsycholoog noemen, maar dat moet je goed navragen.

MBO 4 Jeugdzorg zou 4 jaar duren
HBO Pedagogiek 3 a 4 jaar (zeg 4)
Bachelor en Master bij elkaar 6 jaar

Dus je bent sowieso 14 jaar bezig met de opleidingen.

Er zijn zoals hierboven aangegeven ook andere dingen te volgen, maar di is zoals ik het voor mezelf zag